ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Τρεις μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ γίνονται... μεγαλύτερες μέσω εξαγορών

Μάχη Σκλαβενίτη-Βερούκα για γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ - Κεντρική Εικόνα

Η μείωση της ζήτησης και η επέκταση των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ φέρνει και τις μικρότερες αλυσίδες ενώπιον προκλήσεων επέκτασης. Άλλωστε το μέγεθος σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού, με τις προσφορές να είναι το κύριο εργαλείο προσέλκυσης καταναλωτών, είναι απαραίτητο για μια πιο αποτελεσματική διαπραγμάτευση με προμηθευτές, αλλά και για βελτίωση της κερδοφορίας.

Στο φόντο αυτό τα τελευταία χρόνια οι μικρότερες αλυσίδες λιανεμπορίου έχουν κάνει κινήσεις ισχυροποίησης είτε αυτές έχουν να κάνουν με εμπλουτισμό της εμπορικής πολιτικής τους, είτε με επέκταση μέσω εξαγορών. Τελευταίο επεισόδιο σε αυτή τη μακρά πορεία που αναμένεται να έχει συνέχεια είναι η εξαγορά της αλυσίδας S/M «ΜΕΡΙΜΝΑ» η οποία δραστηριοποιείται στο Νομό Αττικής και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές Αγίου Δημητρίου, Αλίμου, Βύρωνα, Άνω Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Νέας Σμύρνης, Καλλιθέας, Περιστερίου και Ταύρου από την ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ. Η «ΜΕΡΙΜΝΑ» το έτος 2017 είχε τζίρο στα 13,7 εκατ. ευρώ και το απασχολούμενο προσωπικό ανέρχεται σε 155 άτομα. Ξεκίνησε το 1ο της κατάστημα το 1974 με την ένωση 28 παραδοσιακών παντοπωλών κι εξελίχθηκε σε μία πολυμετοχική εταιρία αποτελούμενη από 116 μετόχους, παιδιά και εγγόνια των αρχικών ιδρυτών της.

Επέκταση της Κρητικός

Με την  εξαγορά αυτή, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ, ενισχύει την θέση της στο νομό Αττικής με 11 ακόμη καταστήματα και σε περιοχές που δεν είχε δραστηριότητα.

Ουσιαστικά η κίνηση αυτή της Κρητικός έρχεται να προστεθεί σε άλλες δυο των τελευταίων ετών που την καθιστούν μια υπολογίσιμη δύναμη στο λιανεμπόριο με 293 σημεία πώλησης (τα 100 καταστήματα του δικτύου της θυγατρικής Εταιρείας CRM – ΑΡΙΑΔΝΗ) και με ενοποιημένο κύκλο εργασιών για το 2018 στα 326 εκατ. ευρώ και για το 2019 σε 360 εκατομμύρια ευρώ.

Σημειώνεται ότι η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός στις αρχές του 2017 μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της αλυσίδας «ΥΠΕΡ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ», η οποία δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στους νομούς Καστοριάς, Κοζάνης, Φλώρινας και Γρεβενών. Επίσης πέρυσι το καλοκαίρι απέκτησε το 51% της αλυσίδας «CRM Αριάδνη αποκτώντας πρόσβαση σε 100 σημεία πώλησης στη δυναμική αγορά της Κρήτης, όπου οι μεγάλοι του οργανωμένοιυ λιανεμπορίου αλλά και οι αλυσίδες ΣΥΝΚΑ και Χαλκιαδάκης έχουν ισχυρή παρουσία.

Φεύγει η Προμηθευτική κι έρχεται η Spar

Πέρα από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός πριν λίγους μήνες  ο ισχυρός «παίκτης» της Βορείου Ελλάδας, η αλυσίδα Μασούτης μπήκε στην αγορά της Αττικής με την εξαγορά της αλυσίδας «Προμηθευτική». Μάλιστα, οι πληροφορίες λένε, ότι η βορειοελλαδίτικη εταιρία αναζητά και άλλη ευκαιρία εξαγοράς για να ισχυροποιήσει την παρουσία της στο κέντρο.

Φέτος επίσης ανακοινώθηκε η επάνοδος της πολυεθνικής SPAR στην Ελλάδα μέσα από μια στρατηγική  συνεργασία με τον όμιλο ΑΣΤΕΡΑΣ, ο οποίος σταδιακά σε 3 χρόνια θα επανατοποθετήσει στην αγορά το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου των 200 καταστημάτων του ως SPAR. Κάτω από αυτή την προοπτική ο ΑΣΤΕΡΑΣ ένωσε τις δυνάμεις του με τον όμιλο MESIS, αποκτώντας έτσι συνολικά για το 2018 διαχειριστικό έλεγχο σε 700 εκατ. ευρώ συνολικές πωλήσεις και σε περισσότερα από 500 καταστήματα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Σημειώνεται ότι, όπως είχε ανακοινωθεί, σε βάθος τετραετίας θα αναπτύξει περισσότερα από 350 καταστήματα SPAR σε όλη την επικράτεια, με 1.400 είδη ιδιωτικής ετικέτας παραγόμενα στο μεγαλύτερο μέρος τους από την Ελληνική βιομηχανία

Επιπλέον το 2014 είχε προηγηθεί η εξαγορά της Βιδάλης ΑΕ, με δίκτυο Super Market και Cash & Carry στη νησιωτική χώρα από την Χανιώτικη αλυσίδα ΣΥΝΚΑ.

Αναιμική η αγορά

Οι κινήσεις αυτές πάντως εγγράφονται σε μια περίοδο που η αγορά κινείται διστακτικά σύμφωνα με όσα αναφέρει η τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Σύμφωνα με την εξαμηνιαία έρευνα τάσεων στο λιανεμπόριο ταχυκίνητων αγαθών (FMCG) που διενεργεί το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) μεταξύ των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου, το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων, 40%, εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα παραμείνουν στην πραγματικότητα στα ίδια επίπεδα. Αύξηση από 2% και πάνω προβλέπει το 31% (έναντι 33% στο πρώτο εξάμηνο), εκ των οποίων μόλις το 1% (από 3% τον Ιανουάριο του 2018) θεωρεί ότι ο τζίρος θα ενισχυθεί σε ποσοστό άνω του 5%. Μείωση των πωλήσεων προβλέπει το 28%, ποσοστό υψηλότερο από το πρώτο εξάμηνο (25%).

Το 8% θεωρεί ότι ο τζίρος θα μειωθεί κατά 5% και πλέον. Αξίζει, πάντως, να επισημανθεί ότι πρόκειται για τη δεύτερη συνεχή έρευνα που η άποψη περί ενίσχυσης του τζίρου πλειοψηφεί έναντι αυτής περί μείωσης.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ και τις εκτιμήσεις που αξιολογεί εκτιμάται ότι η αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ αναμένεται να είναι κατά 0,1% κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2018, έναντι του αντίστοιχου εξαμήνου του 2017.

Πηγή reporter.gr