ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Την Πέμπτη στην Ολομέλεια η προστασία πρώτης κατοικίας

Γραφείο Προϋπολογισμού: Ρίσκο η αποκατάσταση των δημόσιων εσόδων το 2021 - Βαρόμετρο το εμβόλιο - Κεντρική Εικόνα

Ολοκληρώθηκε και σε δεύτερη ανάγνωση, στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία, της κοινοτικής οδηγίας για την προστασία του εμπορικού απόρρητου και την δημιουργία βιομηχανικών και επιχειρηματικών πάρκων. Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία.

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου, τάχθηκαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ΝΔ, ΔΗΣΥ και Ένωση Κεντρώων επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια. Το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή δήλωσαν πως το καταψηφίζουν.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί αύριο στην ολομέλεια της Βουλής, με τη ψήφισή του να αναμένεται το αργότερο έως την Παρασκευή. Η συζήτηση στην επιτροπή εστιάστηκε στη τροπολογία για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Σημειώνεται ότι στα κριτήρια του το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η προστασία της πρώτης κατοικίας μέχρι 250.000 ευρώ για τα στεγαστικά δάνεια και μέχρι 175.000 ευρώ για τα επαγγελματικά δάνεια και εισοδηματικό κριτήρια έως 36.000 ευρώ.

Η ΝΔ ξεκαθάρισε, ότι παρά τις επιμέρους αντιρρήσεις της θα υπερψηφίσει τη νέα ρύθμιση, ενώ η ΔΗΣΥ εξέφρασε τη διαφωνία της. Από την πλευρά τους, τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια.

Ο εισηγητής της ΝΔ Σταύρος Δήμας, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι καθυστέρησε 4 χρόνια να φέρει τη ρύθμιση, ζήτησε σαφή δέσμευση ότι πρόκειται για τη τελική ρύθμιση και διευκρίνισε ότι «το κόμμα του θα την υπερψηφίσει επειδή σε κανένα πολίτη δεν μπορεί να του στερηθεί η δυνατότητα να ρυθμίσει τις οφειλές του».

Παράλληλα, κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι καλλιέργησε στη κοινωνία ψεύτικες προσδοκίες. «Τι απέγινε αλήθεια το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ με το σύνθημα κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη; Δεν υπήρχε; ή δεν είχε ο ΣΥΡΖΑ μια ρεαλιστική αντίληψη της κοινωνίας. Δεν βλέπω πρόβλεψη για τους συνεπείς δανειολήπτες. Σαν να τους τιμωρείτε, ενώ αντίθετα δίνετε τη δυνατότητα σε στρατηγικούς κακοπληρωτές να ξεφύγουν», επεσήμανε ο κ. Δήμας.

Ο εισηγητής της ΔΗΣΥ Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, δήλωσε ότι το κόμμα του θα τοποθετηθεί αν θα τη στηρίξει ή όχι τη τροπολογία αφού ακούσει σήμερα τους φορείς, τονίζοντας παράλληλα ότι με τη νέα ρύθμιση αποκλείονται 7 στους 10 δανειολήπτες από την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Επιφυλάξεις εξέφρασε και ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Σάκης Βαρδαλής, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι κατέληξε σε ένα συμβιβασμό με τους θεσμούς και τις τράπεζες και αντί, όπως είπε, να βελτιώσει τις ελάχιστες προϋποθέσεις που υπήρχαν στο νόμο Κατσέλη για τη προστασία της λαϊκής κατοικίας τις χειροτερεύει. «Το παρουσιάζετε ως δήθεν φιλολαϊκό μέτρο αλλά στην ουσία με έμμεσο τρόπο καθιερώνετε κρατική χρηματοδότηση προς τις τράπεζες με στόχο να τις απαλλάξει από ένα μεγάλο βάρος, τα κόκκινα δάνεια, και οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας θα συνεχίζονται κανονικά», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρδαλής.

Θετικός στο να υπάρξει ρύθμιση για επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, τονίζοντας ότι εκφράζει την πολιτική βούληση της κυβέρνησης, η οποία όπως είπε, «δεν απορρίπτει αυτή τη λύση ούτε είναι απέναντι στο θέμα αυτό». 

Απαντώντας στη βουλευτή της ΝΔ, Ντόρα Μπακογιάννη, που έθεσε το θέμα στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο κ. Δραγασάκης τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν είναι αντίθετη στην επιβράβευση του συνεπούς δανειολήπτη.

«Δεν είμαστε αντίθετοι για την επιβράβευση του συνεπούς δανειολήπτη. Εμείς προτείναμε από το 2016 στις τράπεζες να υιοθετήσουν αυτή τη πολιτική. Το μόνο ίδρυμα που ανταποκρίθηκε ήταν το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων που επιστρέφει το 20% των τόκων στους συνεπείς, ενώ με τροποποίηση που περάσαμε πέρσι, επεκτείνεται η ρύθμιση και για τα δάνεια που έχουν τιτλοποιηθεί», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δραγασάκης και πρόσθεσε: 

«Πολιτικά εμείς συνηγορούμε. Δεν ξέρω αν προλαβαίνουμε σε αυτό το νομοσχέδιο. Ενθαρρύνω και τους βουλευτές της ΝΔ να ετοιμάσουν μια τροπολογία και είμαστε εδώ να το δούμε. Το νομοσχέδιο είναι εδώ αν υπάρχει η διάθεση, μπορεί σε συνεννόηση με τα κόμματα και με διάλογο με τις τράπεζες, να δούμε το θέμα και να κατατεθεί μια τροπολογία».

«Για πρώτη φορά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προστατεύεται η πρώτη κατοικία όχι μόνο για τους ευάλωτους οφειλέτες που έχουν πάρει στεγαστικό δάνειο, αλλά και για πολλούς επαγγελματίες που έχουν πάρει επιχειρηματικό δάνειο», δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.Επίσης, πρόσθεσε, «για πρώτη φορά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται η επιδότηση δόσης δανείων για τους δικαιούχους που θα υπαχθούν στις σχετικές διατάξεις».

Σε ερώτηση για τον αν υπάρχουν αντιδράσεις από τους θεσμούς για το συγκεκριμένο ζήτημα ή ακόμα και παράγοντες στην Ελλάδα που βάλουν παρασκηνιακά ενάντια στη ρύθμιση, απάντησε ότι υπάρχουν συγκεκριμένα κέντρα εξουσίας, που προσπαθούν να υπονομεύσουν την προσπάθεια της κυβέρνησης για προστασία της πρώτης κατοικίας.

Ως προς τη στάση των θεσμών και κατά πόσο θα επηρεάσει την εκταμίευση της δόσης του Απριλίου, είπε ότι υπάρχουν μικρές διαφωνίες σε «ζητήματα που νοήμονες μπορούν να διαφωνούν» και αφορούν κάποια σημεία ενός μόνο νόμου και, ως εκ τούτου, «θα μου έκανε εντύπωση να μην παίρναμε τη δόση του Απριλίου», σημείωσε.

Σε ό, τι αφορά τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία, με 120 δόσεις, ο κ. Τζανακόπουλος είπε, απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι είναι βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε παρέμβαση ελάφρυνσης και το ζήτημα βρίσκεται στο στάδιο της τεχνικής επεξεργασίας από τα υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών.

Υπενθυμίζονται τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου πλαισίου προστασίας της πρώτης κατοικίας:

- Για πρώτη φορά στο νέο πλαίσιο εντάσσονται επιχειρηματικά δάνεια που έχουν υποθήκη την πρώτη κατοικία του οφειλέτη.

- Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται για πρώτη φορά η συνεισφορά (επιδότηση) του Δημοσίου για όλη τη διάρκεια της ρύθμισης (έως 25 χρόνια) στις καταβαλλόμενες δόσεις, η οποία θα προσδιορισθεί με ΚΥΑ το επόμενο διάστημα.

- Οι δικαιούχοι υπαγωγής ρυθμίζουν τις οφειλές τους προς τράπεζες και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων από στεγαστικό δάνειο, για τις οποίες έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία τους.

- Η διαδικασία ρύθμισης διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

- Οι υπαγόμενοι στο νέο πλαίσιο θα πληρώνουν το 120% της εμπορικής αξίας της προστατευόμενης κατοικίας, με διάρκεια 25 ετών - επιτόκιο euribor τριμήνου +2%

- Αν δεν επιτευχθεί συναινετική ρύθμιση, τότε ο οφειλέτης δικαιούται να ζητήσει τη ρύθμιση των οφειλών του με απόφαση δικαστηρίου

- Η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας προβλέπεται ότι δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 175.000 ευρώ, αν στις οφειλές που ρυθμίζονται περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια, και σε κάθε άλλη περίπτωση (στεγαστικά, επισκευαστικά ή καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες, όλα με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία) τις 250.000 ευρώ.

- Ο οφειλέτης θα πρέπει να διαθέτει λοιπή οικογενειακή περιουσία έως 80.000,00 και επιπλέον καταθέσεις έως 15000 ευρώ

- Τα όρια του οικογενειακού εισοδήματος διαμορφώθηκαν κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να αντιστοιχούν στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, που περιλαμβάνουν τις βασικές δαπάνες για τη διαβίωση του νοικοκυριού και επιπλέον δαπάνες εστίασης, όπως αυτές καθορίστηκαν από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, προσαυξημένες κατά 70%.

- Σε κάθε περίπτωση το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, δεν θα πρέπει να είναι ανώτερο από 130.000 ευρώ ανά πιστωτή.

Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση: «Μολονότι τα τελευταία έτη έχει σημειωθεί αρκετά ικανοποιητική πρόοδος στο θέμα της μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, τα δάνεια με υποθήκη ή προσημείωσης στην κύρια κατοικία του οφειλέτη αποτελούν μία κατηγορία δανείων που, όταν είναι μη εξυπηρετούμενα, αντιμετωπίζουν πρόσθετες δυσχέρειες στη διαχείρισή τους. Αφενός ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν προσφέρεται για τη ρύθμιση των στεγαστικών δανείων των φυσικών προσώπων με εμπορική ιδιότητα, λόγω οργανωτικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν τα πιστωτικά ιδρύματα στην ενιαία ρύθμιση στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων. Αφετέρου ο ν. 3869/2010 στερείται αυτοματισμών, με αποτέλεσμα η ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω αυτού του νόμου να παρουσιάζει ακόμα καθυστερήσεις, παρά την πρόοδο που σημειώθηκε στον τομέα της επιτάχυνσης της διαδικασίας. Τα προβλήματα αυτά φιλοδοξούν να αντιμετωπίσουν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, οι οποίες εισάγουν κοινό πλαίσιο τόσο για τα στεγαστικά όσο και για τα επιχειρηματικά δάνεια, με αυτοματισμούς που θα επιταχύνουν τη διαδικασία και με συνεισφορά του Δημοσίου στη ρύθμιση».

Οι προϋποθέσεις

Αναλυτικότερα όπως αναφέρεται στην τροπολογία:

- Η αξία της προστατευόμενης κύριας κατοικίας, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης δεν θα υπερβαίνει τα 175.000 ευρώ, αν στις οφειλές περιλαμβάνονται επιχειρηματικά δάνεια, και τα 250.000 ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση.

- Το οικογενειακό εισόδημα του αιτούντος φυσικού προσώπου, κατά το τελευταίο έτος, για το οποίο υπάρχει δυνατότητα υποβολής φορολογικής δήλωσης, δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 12.500 ευρώ. Το ποσό προσαυξάνεται κατά 8.500 ευρώ για το σύζυγο και κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο μέλος και μέχρι τα τρία εξαρτώμενα μέλη.

- Αν το σύνολο των οφειλών υπερβαίνει τα 20.000 ευρώ, η ακίνητη περιουσία του αιτούντα, του συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών, πέραν της κύριας κατοικίας του αιτούντα, καθώς και τα μεταφορικά μέσα του αιτούντα και του συζύγου του, έχουν συνολική αξία που δεν υπερβαίνει τα 80.000 ευρώ.

- Αν υπάρχουν καταθέσεις, χρηματοπιστωτικά προϊόντα ή πολύτιμα μέταλλα, η συνολική αξία αυτών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ.

- Το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου, στο οποίο συνυπολογίζονται λογιστικοποιημένοι τόκοι και, αν υπάρχουν, έξοδα εκτέλεσης κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή. Αν η οφειλή έχει συνομολογηθεί σε άλλο, πλην ευρώ, νόμισμα, τότε για τον καθορισμό του μέγιστου ορίου των 130.000 ευρώ λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία αλλοδαπού νομίσματος και ευρώ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης.

- Προϋπόθεση για να ισχύσουν τα παραπάνω είναι ο οφειλέτης να έχει χρέη τα οποία βρίσκονταν σε καθυστέρηση τουλάχιστον ενενήντα ημερών κατά την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Όροι προστασίας της κύριας κατοικίας

- Για την προστασία της κύριας κατοικίας, ο αιτών καταβάλλει το 120% της αξίας αυτής σε μηνιαίες ισόποσες τοκοχρεωλυτικές δόσεις, με επιτόκιο ίσο με το Euribor τριμήνου προσαυξημένο κατά 2%. Αν το 120% της αξίας της κύριας κατοικίας υπερβαίνει το σύνολο των οφειλών που περιλαμβάνονται στην αίτηση, τότε καταβάλλεται το σύνολο των οφειλών σε αντίστοιχες τοκοχρεωλυτικές δόσεις.

- Το ποσό καταβάλλεται σε χρονικό διάστημα 25 ετών, το οποίο όμως δεν πρέπει να υπερβαίνει το 80ο έτος της ηλικίας του αιτούντος, εκτός εάν συμβληθεί εγγυητής, αποδοχής των πιστωτών, ευθυνόμενος ως αυτοφειλέτης.

- Αν ρυθμίζονται περισσότεροι από ένας πιστωτές, τότε η μηνιαία δόση, που προκύπτει επιμερίζεται μεταξύ των ρυθμιζόμενων πιστωτών, ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους σε πλειστηρίασμα που θα προέκυπτε, αν η κύρια κατοικία πλειστηριαζόταν χωρίς έξοδα εκτέλεσης και χωρίς κατάταξη λοιπών πιστωτών, που δεν αναφέρονται στην αίτηση.

Συνεισφορά Δημοσίου

Το Δημόσιο συνεισφέρει στις μηνιαίες καταβολές και η συνεισφορά του καταβάλλεται σε ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό με δικαιούχο τον οφειλέτη. Η συνεισφορά αυτή δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται. Για την έγκριση και καταβολή της συνεισφοράς δεν απαιτείται φορολογική ή ασφαλιστική ενημερότητα του οφειλέτη.

Για να συνεισφέρει το Δημόσιο, πρέπει να ρυθμιστούν, συναινετικά ή δικαστικά, όλες οι οφειλές που είναι επιδεκτικές ρύθμισης.

Η συνεισφορά του Δημοσίου διαρκεί για όσο χρόνο διαρκεί η ρύθμιση. Οι προϋποθέσεις και το ποσό της συνεισφοράς του Δημοσίου επανεξετάζονται αυτεπαγγέλτως κάθε έτος. Ο δικαιούχος μπορεί μετά την παρέλευση ενός έτους από τον αρχικό προσδιορισμό ή την τελευταία αναπροσαρμογή της συνεισφοράς να ζητήσει μεταρρύθμιση του ποσοστού συνεισφοράς, αν εξαιτίας μεταβολής των εισοδημάτων του, των εύλογων δαπανών διαβίωσης ή του επιτοκίου αναφοράς προκύπτει αδυναμία του να καταβάλει τη δική του συνεισφορά.

Μέχρι την αποδοχή της αίτησης για αναπροσαρμογή της συνεισφοράς ο οφειλέτης οφείλει να συνεχίζει να καταβάλλει το ποσό που τον βαρύνει σύμφωνα με την προηγούμενη απόφαση περί συνεισφοράς. Η αναπροσαρμογή της συνεισφοράς δεν επηρεάζει τη μηνιαία δόση που λαμβάνουν οι πιστωτές.

Η συνεισφορά του Δημοσίου διακόπτεται, αν ο δικαιούχος καθυστερήσει την καταβολή του ποσού που βαρύνει τον ίδιο. Αν ο δικαιούχος δεν καταβάλει εγκαίρως το ποσό που βαρύνει τον ίδιο, ο θιγόμενος πιστωτής υποχρεούται να ενημερώσει, εγγράφως ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το αργότερο μέσα σε ένα μήνα, το όργανο που είναι αρμόδιο να αποφασίζει για τη συνεισφορά του Δημοσίου. Αν ο πιστωτής παραλείψει την σχετική ενημέρωση και ασκηθούν από τον πιστωτή τα δικαιώματά του, τότε ο πιστωτής υποχρεούται να επιστρέψει στο Δημόσιο με το νόμιμο τόκο τα ποσά που αυτό κατέβαλε από το χρόνο κατά τον οποίο ο πιστωτής όφειλε να είχε ενημερώσει το Δημόσιο.

Καθυστέρηση του Δημοσίου να καταβάλλει την εγκριθείσα συνεισφορά μπορεί να οδηγήσει σε έκπτωση του αιτούντα, μόνο εφόσον το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση υπερβαίνει αθροιστικά την αξία εννέα μηνιαίων δόσεων συνεισφοράς και ο πιστωτής έχει ενημερώσει τον οφειλέτη ως προς την υπερημερία του Δημοσίου το αργότερο έως τον έκτο μήνα υπερημερίας.

Ηλεκτρονική πλατφόρμα

Η διαδικασία για τη ρύθμιση των οφειλών θα γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό μέσο, μέσω πλατφόρμας η οποία αναπτύσσεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.). Ήδη μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων που θεσπίστηκε με το ν. 4469/2017, αναπτύχθηκε στην Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. από την Γ.Γ.Π.Σ. η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία για πρώτη φορά συγκεντρώνει ηλεκτρονικά τις οφειλές προς το δημόσιο και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Οι διαδικασίες υποβολής αίτησης στο νέο πλαίσιο προστασίας

Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι τα πρόσωπα, που πληρούν τις προϋποθέσεις, έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν αίτηση μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέχρι την 31ηΔεκεμβρίου 2019. Η πρόβλεψη προθεσμίας δικαιολογείται από την ανάγκη να μην υπάρχει παρατεταμένη αβεβαιότητα των πιστωτών και του Δημοσίου ως προς τις περιπτώσεις που εν τέλει θα υπαχθούν στο νέο πλαίσιο. Από την άλλη πλευρά, η προθεσμία κρίνεται αρκετά μεγάλη, ώστε και οι οφειλέτες να προλάβουν να ενημερωθούν για το νέο πλαίσιο και οι υποθέσεις να μη συγκεντρωθούν σε περιορισμένο χρονικό διάστημα.

Κάθε φυσικό πρόσωπο έχει τη δυνατότητα υποβολής μίας μόνον αίτησης στο παρόν πλαίσιο. Η ρύθμιση αποσκοπεί στην αποτροπή καταχρηστικών συμπεριφορών.

Προβλέπεται η δυνατότητα διαγραφής και ταυτόχρονης επανυποβολής της αίτησης, όταν υπάρχουν ελλείψεις ή σφάλματα, που για τεχνικούς λόγους δεν μπορούν να διορθωθούν ενώ σημειώνεται ότι επιδιώχθηκε ο περιορισμός των στοιχείων της αίτησης στα απολύτως απαραίτητα για τον έλεγχο της επιλεξιμότητας και τον καθορισμό του περιεχομένου της ρύθμισης. Διευκρινίζεται ότι οι μη επιδεκτικές ρύθμισης οφειλές περιλαμβάνονται αποκλειστικά για πληροφόρηση των πιστωτών και όχι επειδή η διάρκεια της ρύθμισης επηρεάζεται από την πραγματική ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.

Προβλέπει ηλεκτρονική συνυπογραφή της αίτησης από το σύζυγο και τα εξαρτώμενα μέλη του αιτούντος ή τους νόμιμους αντιπροσώπους τους και ως προς τα δικαιολογητικά, που συνυποβάλλονται περιορίζονται στα ελάχιστα απαραίτητα. Τα περισσότερα θα λαμβάνονται από τις βάσεις δεδομένων της Φορολογικής Διοίκησης και των πιστωτικών ιδρυμάτων, επιδιώκοντας τη μεγιστοποίηση του αυτοματισμού και της απλοποίησης της διαδικασίας.

Σημειώνεται ότι με την αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία παρέχεται από τον οφειλέτη, αποκλειστικά για τους σκοπούς της διαδικασίας ρύθμισης οφειλών υπό το παρόν πλαίσιο, άδεια για κοινοποίηση σε όλους τους συμμετέχοντες στη διαδικασία, επεξεργασία και διασταύρωση από αυτούς των δεδομένων που περιλαμβάνονται στην αίτηση και τα συνοδευτικά έγγραφα, όσο και άλλων δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή των συμμετεχόντων πιστωτών. Η άδεια αυτή συνεπάγεται την άρση τόσο του τραπεζικού όσο και του φορολογικού απορρήτου. Συγκεκριμένα, για το τραπεζικό και φορολογικό απόρρητο προβλέπεται πενταετής άρση, που εκκινεί πριν από την οριστική υποβολή της αίτησης και η άρση του απορρήτου έναντι του Δημοσίου εκτείνεται σε όλη τη χρονική διάρκεια της ρύθμισης. «Η άρση του απορρήτου αποσκοπεί στον ευχερέστερο έλεγχο επιλεξιμότητας από τους πιστωτές και το Δημόσιο και επιπλέον αποθαρρύνει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές από την ένταξη στο νέο πλαίσιο».

Η αίτηση υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α΄ 75) του οφειλέτη για την ακρίβεια και την πληρότητα του περιεχομένου της αίτησης και των υποβληθέντων εγγράφων και, πέραν των ποινικών συνεπειών, προβλέπεται αυτοδίκαιη ακυρότητα της ρύθμισης, εφόσον το ψεύδος της δήλωσης επιδρά στην επιλεξιμότητα του οφειλέτη και αποδεικνύεται με δημόσια έγγραφα. Περαιτέρω, προβλέπεται ανάκληση της επιδότησης που στηρίχθηκε σε ψευδή στοιχεία.

Τέλος, προβλέπεται αυτόματος τερματισμός της διαδικασίας σε πρώιμο στάδιο, αν από τα δεδομένα που μεταφορτώνονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα προκύπτει ότι ο αιτών δεν είναι επιλέξιμος.

Διαδικασία συναινετικής ρύθμισης

Μόλις υποβληθεί οριστικά η αίτηση, η πλατφόρμα κοινοποιεί την αίτηση και τα συνοδευτικά της έγγραφα στους πιστωτές, των οποίων οι απαιτήσεις ζητείται να ρυθμιστούν.

Μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της αίτησης κάθε πιστωτής μπορεί να υποβάλλει πρόταση για ρύθμιση της απαίτησής του. Αν ο πιστωτής αρνηθεί την υποβολή πρότασης,ισχυριζόμενος ότι ο αιτών είναι μη επιλέξιμος, προσδιορίζει το λόγο της μη επιλεξιμότητας και μεταφορτώνει το σχετικό αποδεικτικό έγγραφο, αν αυτό υπάρχει.

Οι πιστωτές, συμπεριλαμβανομένων των πιστωτικών ιδρυμάτων, μπορούν να διατυπώσουν προς τον οφειλέτη μία κοινή πρόταση ή τις επιμέρους προτάσεις τους μέσω εκπροσώπου τους.Ως εκπρόσωπος ορίζεται ο εμπραγμάτως ασφαλισμένος δανειστής, ο οποίος προηγείται στην υποθηκική τάξη, και σε κάθε άλλη περίπτωση ο δανειστής με την υψηλότερη απαίτηση.

Μέσα σε ένα μήνα από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής προτάσεων των πιστωτών, ο αιτών δηλώνει ποιες από τις υποβληθείσες προτάσεις αποδέχεται και ποιες απορρίπτει. Αν η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου παρέλθει άπρακτη, λογίζεται ότι ο αιτών απέρριψε την υποβληθείσα πρόταση ή τις υποβληθείσες προτάσεις.