ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η επέκταση της Αττικής Οδού γεννά κόντρες μεταξύ κατασκευαστικών

Αίτημα στον πρωθυπουργό για επέκταση Αττικής Οδού και Προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα	 - Κεντρική Εικόνα

Φαίνεται ότι το θέμα της πιθανής χρονικής επέκτασης της σύμβασης της Αττικής Οδού, με αντάλλαγμα την εκπόνηση των μελετών για τις επεκτάσεις του κατασκευαστικού αντικειμένου του υφιστάμενου οδικού άξονα, έχει προκαλέσει παρενέργειες στις τάξεις του εργοληπτικού κόσμου, με τις κόντρες και τις έριδες μεταξύ των ομίλων σταδιακά να αναπτύσσονται ολοένα και εντονότερα στο παρασκήνιο. Και σε μεγάλο βαθμό επιβεβαιώνει την αξία της παραχώρησης αλλά και τη μάχη που έχει ξεκινήσει για την επόμενη μέρα εν όψει της λήξης της σύμβασης το 2024.

Αν και για την ώρα δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν τελικά οι υφιστάμενοι μέτοχοι, δηλαδή Ελλάκτωρ και J&P ΑΒΑΞ, αναλάβουν, χωρίς διαγωνισμό, την πολυετή ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού (πέραν της διετίας που προβλέπει το στάδιο εκπόνησης μελετών), με αντάλλαγμα την κατασκευή των οδικών και σιδηροδρομικών επεκτάσεων, ήδη ο ανταγωνισμός κάνει λόγο για σαφές μπόνους προς την κοινοπραξία. Μάλιστα, κατασκευαστές αλλά και άλλοι φορείς του κλάδου αναφέρουν ότι όποιες διαδικασίες και αν τηρηθούν τελικά, θα πρέπει να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, ο οποίος θα είναι "ανοιχτός" για όλους, καθώς, άλλωστε, κάτι τέτοιο υπαγορεύει και η κοινοτική "λογική".

Ωστόσο, στελέχη του κλάδου που μιλούν για διαγωνισμό και για ανοιχτές διαδικασίες τονίζουν ότι, εάν τελικά πάνε στο μοντέλο που προωθεί το υπ. Υποδομών, τότε η κοινοπραξία από τις εξελίξεις θα "προικιστεί" με μπόνους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα προέλθει από τα μερίσματα αλλά και το όφελος που θα προκύψει από τη συντήρηση του οδικού άξονα, καθώς η Αττική Οδός είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που δεν έχει πλαφόν στις δαπάνες συντήρησης. Μάλιστα, ανεβάζουν αθροιστικά το συγκεκριμένο ποσό συνολικά σε επίπεδα άνω των 200 εκατ. ευρώ για τη διετή και μόνο παράταση της σύμβασης (για τις μελέτες δηλαδή). Πάντως, υπάρχουν και... "φωνές" στον εργοληπτικό κόσμο που σημειώνουν ότι ήδη υπάρχουν από καιρό τέτοιου είδους μελέτες, καθώς στο παρελθόν σε διάφορες περιόδους είχε βγει στο προσκήνιο το ενδεχόμενο επέκτασης του αυτοκινητόδρομου, εκτός πια "κι αν οι μελέτες απαιτούν... επικαιροποίηση", προσθέτουν με νόημα κάποιες πηγές του χώρου.

Βέβαια, υπάρχουν και στελέχη του κλάδου, προφανώς μεταξύ αυτών και οι υφιστάμενοι μέτοχοι, που εκτιμούν ότι οι επεκτάσεις από μόνες τους δεν είναι βιώσιμες, δίχως το υπάρχον δίκτυο, άρα θα πρέπει ο τωρινός οδικός άξονας μαζί με τις προεκτάσεις να καταλήξουν "πακέτο" σε μια κοινοπραξία. Κάποιοι, δε, ισχυρίζονται ότι τα τμήματα αυτά, δηλαδή οι επεκτάσεις, θα μπορούσαν να αποτελέσουν κομμάτι του υφιστάμενου δικτύου με αντάλλαγμα την επέκταση της παραχώρησης και χωρίς νέα διόδια. Το θέμα, βέβαια, είναι με ποιο μοντέλο αυτό θα γίνει, καθώς φαίνεται ότι όποια σχήματα "κερδίσουν" το "στοίχημα της Αττικής Οδού" θα προσθέσουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα στο χαρτοφυλάκιό τους.

Πηγή capital.gr