ΠΡΟΣΩΠΑ

Τ. Κανελλόπουλος: Η εξωστρέφεια της Τιτάν λειτούργησε ως αντίδοτο στην κρίση

Τ. Κανελλόπουλος: Η εξωστρέφεια της Τιτάν λειτούργησε ως αντίδοτο στην κρίση - Κεντρική Εικόνα

H εξωστρέφεια λειτούργησε ως αντίδοτο στην κρίση. Κανένα άλλο μέτρο άμυνας δεν αποδείχθηκε τόσο αποτελεσματικό όσο αυτή. Όσες επιχειρήσεις τόλμησαν και επένδυσαν στις διεθνείς αγορές με σχέδιο και στρατηγική, καρπώθηκαν τα πολύτιμα οφέλη της και βλέπουν το μέλλον με αισιοδοξία. Αντίθετα, όσες έμειναν προσκολλημένες στην εσωτερική αγορά, είτε έβαλαν λουκέτο είτε βρίσκονται εγκλωβισμένες στην στασιμότητα και δίνουν μάχη για να κρατηθούν όρθιες.

Η εξωστρέφεια ήταν και για τον Τιτάνα το κλειδί για την επιβίωση. Χωρίς αυτήν τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά για τη μεγαλύτερη τσιμεντοβιομηχανία της χώρας, όπως παραδέχθηκε και το εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου, Τάκης Κανελλόπουλος.

 «Με την ζήτηση για τσιμέντο στην Ελλάδα να έχει πέσει 85% στα χρόνια της κρίσης, -είναι ίδια με το 1962-, εάν δεν είχαμε εργοστάσια στο εξωτερικό, το πιο πιθανό είναι να επιβιώναμε μετά βίας και σήμερα να μην μιλούσαμε για success story», ανέφερε ο κ. Κανελλόπουλος στη διάρκεια του πρόσφατου συνεδρίου της Capital Link αναλύοντας τη στρατηγική επέκτασης στις διεθνείς αγορές.

Η πορεία του Τιτάνα στο εξωτερικό άρχισε το 1948, λίγο μετά την λήξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου. Βλέποντας πως οι εξαγωγές είχαν μικρό κέρδος λόγω του υψηλού μεταφορικού κόστους (περίπου 7 cent το κιλό), η διοίκηση αποφάσισε να κάνει τη μεγάλη κίνηση στο εξωτερικό κάποιες δεκαετίες αργότερα. Έτσι το 1992, απέκτησε το πρώτο της εργοστάσιο στην Βιρτζίνια των ΗΠΑ.

«Ήμασταν η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που αγόρασε εργοστάσιο στο εξωτερικό. Την εποχή εκείνη δεν επιτρεπόταν ακόμη η εξαγωγή συναλλάγματος για επένδυση», σημείωσε ο έμπειρος μάνατζερ και μέλος της οικογένειας που ελέγχει τον Τιτάνα.

Η επιλογή των ΗΠΑ δεν ήταν τυχαία. Τα περισσότερα μέλη της οικογένειας γνώριζαν καλά την νοοτροπία των Αμερικανών καθώς είχανε ζήσει ή σπουδάσει εκεί. Επιπλέον, οι ΗΠΑ ήταν η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου και σε αντίθεση με άλλες ανεπτυγμένες οικονομίες είχε πολύ θετικά δημογραφικά στοιχεία ενώ μόλις έβγαινε από μια κρίση, η οποία είχε ρίξει τις αποτιμήσεις σε ιδιαίτερα ελκυστικά επίπεδα για τους υποψήφιους αγοραστές.

Το σημαντικότερο απ’ όλα, όμως, σύμφωνα με τον κ. Κανελλόπουλο, «ήταν η κουλτούρα εφαρμογής του νόμου στις ΗΠΑ που επιτρέπει και επιδιώκει τον ανταγωνισμό». Κάτι, που όπως λέει δεν βρίσκει κανείς όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές περιοχές της Ευρώπης.

Θέλοντας μάλιστα να δείξει τη μεγάλη διαφορά που υπάρχει, ο κ. Κανελλόπουλος επικαλέστηκε την περίπτωση της ομάδας μπάσκετ των Golden State Warriors, οι οποίοι παρότι προέρχεται από μια μικρή πόλη κατέκτησε το φημισμένο πρωτάθλημα του NBA.

«Στην Ελλάδα δεν μπορούμε να φανταστούμε την Ξάνθη ή τον Λεβαδειακό να κατακτά το πρωτάθλημα. Όχι γιατί δεν είναι ικανοί, αλλά γιατί η νοοτροπία μας δεν μας επιτρέπει κάτι τέτοιο», επεσήμανε με έμφαση.

Τα επόμενα βήματα του Τιτάνα στο εξωτερικό έγιναν στα Βαλκάνια, την Τουρκία και την Αίγυπτο, περιοχές που η εταιρεία γνώριζε καλά ενώ πριν από δυο χρόνια έκανε το μεγάλο άλμα στην Βραζιλία, εξαγοράζοντας τοπική μονάδα κοντά στην Φορταλέζα.

Σήμερα, η εταιρεία εκτός συνόρων διαθέτει 11 εργοστάσια τσιμέντου, πάνω από 100 εργοστάσια μπετόν, 45 λατομεία και απασχολεί 5.000 εργαζομένους. Συνολικά, το 94% της δραστηριότητάς της είναι στο εξωτερικό. Όλα αυτά μέσα σε 25 χρόνια και χωρίς να χρειαστεί αύξηση κεφαλαίου.

Το «μυστικό της επιτυχίας»

Το μυστικό, σύμφωνα με τον κ. Κανελλόπουλο, κρύβεται στην μετοχική σύνθεση και στο γεγονός πως η οικογένειά του ελέγχει πάνω από το 50% των μετοχών του Τιτάνα. Αυτό έχει απαλλάξει τους διοικούντες από το άγχος των γρήγορων αποδόσεων και τους επέτρεψε να επενδύουν με μακροχρόνιο ορίζοντα.

«Δεν χρειάζεται όταν κάνουμε κινήσεις επέκτασης να περιμένουμε αμέσως αποδόσεις υψηλές, ούτε φοβόμαστε τι θα συμβεί εάν στο επόμενο τρίμηνο ανακοινώσουμε κάποια αποτελέσματα», υπογράμμισε με νόημα ο επιχειρηματίας.

Καταλυτικό ρόλο έχει παίξει και η στρατηγική επέκτασης σε μια νέα αγορά, η οποία εφαρμόζεται ευλαβικά εδώ και 25 χρόνια. Πέρα από την αναζήτηση της κατάλληλης συγκυρίας, κατά την οποία οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων είναι συμφέρουσες, κομβικό κομμάτι είναι η συνεργασία με τοπικό «παίκτη». Με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται περιττά λάθη, και περιορίζονται οι απώλειες.

Εξίσου σημαντικοί είναι και οι άνθρωποι του Τιτάνα (των «Τιτανικών» όπως του χαρακτήρισε ο κ. Κανελλόπουλος) που τοποθετούνται σε θέσεις κλειδιά στο σχήμα (όπως του υποδιευθυντή, του οικονομικού διευθυντή, υπεύθυνου για τεχνικά θέματα) και έχουν την ευθύνη να μεταλαμπαδεύσουν τις αξίες και την τεχνογνωσία της εταιρείας πάνω στην παραγωγή τσιμέντου. «Προσπαθούμε να περάσουμε τη δική μας τεχνογνωσία στο τοπικό εργοστάσιο, κυρίως στο τεχνικό επίπεδο που πιστεύουμε ότι είναι από τα ατού μας», σημείωσε ο κ. Κανελλόπουλος.

«Το σημαντικό», όπως είπε ο ίδιος κλείνοντας, «είναι να είσαι αρκετά δυνατός, όταν τα πράγματα πάνε στραβά και αρκετά υπομονετικός και να μην παρασύρεσαι όταν πάνε καλά και νομίζεις ότι είσαι στην κορυφή του κόσμου».

Πηγή Mononews.gr