ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Αγκάθια» σε 4-5 σημεία στις διαπραγματεύσεις - Συμφωνία για ΝΟΜΕ και τέλος χρηματοδότησης ΑΠΕ

«Αγκάθια» σε 4-5 σημεία στις διαπραγματεύσεις - Συμφωνία για ΝΟΜΕ και τέλος χρηματοδότησης ΑΠΕ - Κεντρική Εικόνα

Ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα των επαφών μεταξύ των υπουργών της κυβέρνησης και των επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών, με αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομικών να δηλώνει «πολύ ευχαριστημένος» από τις έως τώρα συζητήσεις σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, που προδιαθέτουν για αίσιες εξελίξεις. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν και «4- 5 δύσκολα σημεία».

Σήμερα συζητήθηκαν οι ιδιωτικοποιήσεις (συμπεριλαμβανομένων αυτών του υπουργείου Μεταφορών) και τα θέματα της ενέργειας, ενώ τέθηκε και ο προγραμματισμός για το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με αυτόν, αύριο αναμένεται να συζητηθούν τα δημοσιονομικά (συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στις αντικειμενικές αξίες), καθώς και θέματα των υπουργείων Υγείας και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και τα χρηματοπιστωτικά.

Κατά μισή ώρα (στις 10.30 από 10.00) μετατέθηκε η έναρξη των αυριανών συναντήσεων των υπουργών με τους επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών, όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο Οικονομικών.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, η πρώτη συνάντηση αφορά στα δημοσιονομικά (συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στις αντικειμενικές αξίες) και θα ακολουθήσουν αυτές για την υγεία, τη δημόσια διοίκηση και τα χρηματοπιστωτικά.

Βολές Σπίρτζη κατά ΤΑΙΠΕΔ για καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς

Ευθείες βολές κατά του ΤΑΙΠΕΔ για καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς για την Εγνατία Οδό και το «Ελ. Βενιζέλος» εξαπέλυσε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

Μετά από τη συνάντησή του με τους επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών για τις ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα των μεταφορών, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε πως «εάν τον έκανε τον διαγωνισμό το υπουργείο θα είχαμε τελειώσει και θα είχαμε πετύχει τριπλάσιο τίμημα. Οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ έχουν τεχνοκρατική ανεπάρκεια».

Συμφωνία για ΝΟΜΕ και τέλος χρηματοδότησης ΑΠΕ

Σε συμφωνία για την κατάργηση των δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής, ΝΟΜΕ, κατέληξαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, κατά τη συνάντηση που είχε τη Δευτέρα με τους επικεφαλής των Θεσμών.

Οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ είχαν θεσμοθετηθεί με σκοπό τη μείωση του μεριδίου της αγοράς της ΔΕΗ και ως μέτρο είχε δεχθεί δριμεία κριτική και από την πλευρά της ίδιας της ΔΕΗ καθώς όπως υποστηρίζει καθ’ όλο το διάστημα που διενεργούνται οι δημοπρασίες η ΔΕΗ ζημιώνεται καθώς αναγκάζεται να πουλήσει στους ανταγωνιστές της (εναλλακτικούς παρόχους) κάτω του κόστους.

Οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ είχαν οριστεί ως ένα μεταβατικό μέτρο μέχρι το 2019 και ουσιαστικά είχε προσυμφωνηθεί η κατάργησή τους, κάτι που φαίνεται να οριστικοποιήθηκε σήμερα καθώς προχωρά η διαδικασία της αποεπένδυσης των μονάδων.

Συγκεκριμένα, η συμφωνία προβλέπει σταδιακή μείωση των ποσοτήτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας που θα παρέχει η ΔΕΗ μέσω αυτών στους ανταγωνιστές της, και κατάργηση των δημοπρασιών στο τέλος του 2019. Ο περιορισμός των ΝΟΜΕ μέχρι την οριστική κατάργησή τους σχετίζεται και με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων Μεγαλόπολης και Φλώρινας της ΔΕΗ που είναι σε εξέλιξη.

Ένα ακόμη θέμα που εξετάστηκε κατά τη σημερινή συνάντηση ήταν και η διατήρηση της χρέωσης προμηθευτή μέχρι το 2020  και να αποκλιμακώνεται σταδιακά έως τότε ενώ μετά θα αντικατασταθεί από τα πράσινα πιστοποιητικά. Πρόκειται για έναν μηχανισμό μέσα στο target model.

Το θέμα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, το υπουργείο παρουσίασε την πρόταση αναφορικά με τον τρόπο αποκρατικοποίησης ο οποίος αναμένεται να συμφωνηθεί ως το Σάββατο. Έχει ήδη συμφωνηθεί η πώληση της συμμετοχής της ΔΕΠΑ στην εμπορία φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα και η ενίσχυση της συμμετοχής της αντίστοιχα στην Αττική. Το 65% της εταιρείας ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ ενώ το υπόλοιπο 35% στα Ελληνικά Πετρέλαια.

Όπως ανέφερε ο υπουργός μετά τη λήξη της συνάντησης, όλα τα μέτρα θα νομοθετηθούν στις αρχές Ιουνίου ενώ απαντώντας σε ερώτηση τόνισε ότι έχει βρεθεί λύση και για το θέμα του χρέους των ΕΛΤΑ προς τη ΔΕΗ (από λογαριασμούς που έχουν εξοφλήσει οι καταναλωτές στα ταμεία των ΕΛΤΑ χωρίς να έχουν αποδοθεί τα χρήματα στη ΔΕΗ), το οποίο κυμαίνεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ και θα εξοφληθεί σταδιακά.

.