ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πτώση στις προκρατήσεις από Γαλλία και Γερμανία προβληματίζει τους ξενοδόχους

Ν. Βούτσης: Τρίγωνο συνεργασίας Ελλάδας - Κύπρου - Αιγύπτου στον τουρισμό - Κεντρική Εικόνα

Αρνητικά είναι, προς το παρόν τα μηνύματα από το μέτωπο των προκρατήσεων σε δύο από τις σημαντικότερες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, της Γερμανίας και της Γαλλίας.

Η αρνητική προδιάθεση που καταγράφεται στις δύο χώρες για ταξίδια στο εξωτερικό συντηρείται αν και οι κρατήσεις εμφανίζουν σημάδια αναθέρμανσης τις τελευταίες εβδομάδες.

Ενδεικτικό του ειδικού βάρους των δύο αγορών στον τουρισμό της Ελλάδας είναι το γεγονός πως το 2015 «μετρούσαν» από κοινού 4,3 εκατ. τουρίστες (από τα σύνολο των 23,6 εκ. επισκεπτών) και αντιπροσώπευαν ταξιδιωτικές εισπράξεις 3,4 δισ. ευρώ από το σύνολο των 14,2 δισ. ευρώ της χρονιάς.

Κι αν η βρετανική αγορά (δεύτερη κύρια αγορά της Ελλάδας) κινείται ανοδικά και η Ρωσική (πέμπτη σημαντικότερη για τη χώρα μας) όλα δείχνουν ότι θα καταγράψει αύξηση, δεν συμβαίνει το ίδιο με τη Γαλλία και Γερμανία.

Σύμφωνα με παράγοντες που διατηρούν στενούς επιχειρηματικούς δεσμούς με την ταξιδιωτική αγορά της Γαλλίας, οι κρατήσεις για Ελλάδα καταγράφουν αυτή την περίοδο πτώση 20% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Σημειώνουν, μάλιστα, πως πριν τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι οι προβλέψεις για την Ελλάδα έκαναν λόγο για αύξηση 8%-12% για το 2016.

Η εικόνα, όπως σημειώνουν, θα ήταν ακόμα δυσμενέστερη αν τις τελευταίες εβδομάδες δεν αναθερμαίνονταν οι κρατήσεις.

Οι γάλλοι τουρ οπερέϊτορ, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ποντάρουν, πλέον, σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής κατά τις επόμενες εβδομάδες και προετοιμάζονται για μπαράζ προσφορών προκειμένου να καλύψουν τις άδειες θέσεις στα αεροπλάνα τους. Για τον σκοπό αυτό ζητούν, ήδη, εκπτώσεις από Έλληνες ξενοδόχους.

Τη μεγαλύτερη μείωση κρατήσεων από τη Γαλλία, καταγράφει η Κως για την οποία ακυρώθηκαν ολόκληρα προγράμματα πτήσεων αλλά και η Κέρκυρα που εμφανίζεται να έχει σημαντική πτώση κρατήσεων σε σχέση με πέρυσι. Πολύ καλά, αντίθετα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κινούνται η ευρύτερη περιοχή της Αττικής και η Κρήτη.

Στελέχη ελληνικών γραφείων επισημαίνουν πως η παρτίδα στη γαλλική αγορά σώζεται κυρίως χάρη στις υψηλές κρατήσεις για γκρουπ για τους μήνες χαμηλής κίνησης Απρίλιο-Μάιο και Σεπτέμβριο-Οκτώβριο. Γκρουπ, όπως εξηγούν, που αποτελούνται κατά βάση από μέλη γαλλικών συνδικάτων, υπαλλήλων Δήμων και ταξιδιώτες τρίτης ηλικίας. Σημειώνουν, μάλιστα, πως με βάση την κίνηση των γκρουπ στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στους μήνες χαμηλής κίνησης, η Γαλλία κατατάσσεται πρώτη στην ελληνική αγορά.

Διατηρούνται την ίδια στιγμή τα σύννεφα στην αγορά της Γερμανίας παρότι οι πωλήσεις κατέγραψαν άνοδο τον Απρίλιο ύστερα από πτώση διαρκείας κατά τους προηγούμενους μήνες.

Σύμφωνα με την έγκυρη γερμανική ταξιδιωτική έκδοση FVW η οποία επικαλείται στοιχεία της μηνιαίας έρευνας της εταιρείας Gfk, οι πωλήσεις των ταξιδιωτικών γραφείων της Γερμανίας κατέγραψαν αύξηση 6,6% τον Απρίλιο, σπάζοντας ένα αρνητικό σερί πέντε μηνών. Τα ευρήματα της Gfk, σύμφωνα με το FVW, επιβεβαιώνουν την άνοδο πωλήσεων 6,7% των γραφείων ταξιδίων που κατέγραψε άλλη έρευνα της TATS.

Η άνοδος του Απριλίου είχε ως αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις των γερμανικών γραφείων για το φετινό καλοκαίρι να καταγράφουν μείωση μόνο 6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία καταγράφουν «υπερσυγκέντρωση» κρατήσεων των Γερμανών για τον Ιούλιο αλλά και μεγάλη μείωση τον Αύγουστο. Πιο συγκεκριμένα ο Ιούλιος εμφανίζεται να είναι ο μοναδικός μήνας με υψηλότερες πωλήσεις από τον αντίστοιχο μήνα του 2015, ενώ για τον Αύγουστο καταγράφεται πτώση 10%.

Οι αναλυτές της Gfk, μάλιστα, φέρονται να καταλήγουν στην εκτίμηση πως οι απώλειες πωλήσεων που καταγράφηκαν τους προηγούμενους μήνες θα είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν σε ότι αφορά τις κρατήσεις για το καλοκαίρι.

Ενδεικτικό της «βουτιάς» που καταγράφει φέτος η αγορά της Γερμανίας είναι το γεγονός, σύμφωνα πάντα με τη Gfk, ότι τα έσοδα των γραφείων για καλοκαιρινές διακοπές αντιστοιχούν μόλις στο 64% της περυσινής αντίστοιχης περιόδου. Η «τρύπα» πωλήσεων των γραφείων, μάλιστα, σε σύγκριση με πέρυσι αγγίζει το μισό δισ. ευρώ.

Συνεχιζόμενη πτώση της ζήτησης για προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου, την ίδια στιγμή, διαπιστώνουν κορυφαίοι μάνατζερ της γερμανικής ταξιδιωτικής αγοράς που είναι μέλη του Tourism Industry Club (TIC). Από έρευνα του TIC στην οποία πήραν μέρος 186 μέλη του, προέκυψε ότι το 87% των μάνατζερ εκτιμά πως το φετινό καλοκαίρι η Γερμανία θα είναι η μεγάλη κερδισμένη από τη μείωση της ζήτησης για την Ανατ. Μεσόγειο, πιστεύοντας πως οι προορισμοί της Γερμανίας θα καταγράψουν φέτος νέο ρεκόρ κίνησης.