ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ακόμα πιο ισχυροί το 2018 οι Έλληνες στα τάνκερ - Οι 14 κυρίαρχοι εφοπλιστές

Ακόμα πιο ισχυροί το 2018 οι Έλληνες στα τάνκερ - Οι 14 κυρίαρχοι εφοπλιστές - Κεντρική Εικόνα

Mε νέα μερίδια στα δεξαμενόπλοια βαδίζουν το 2018 οι Έλληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) το 2018  αύξησαν το ποσοστό τους από το 25,2% στο 26,4%.

Ενδεικτικό της δύναμης που έχουν οι Έλληνες  στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων είναι και το γεγονός ότι στη χρυσή λίστα της Lloyd’s με τις 100 μεγαλύτερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας, υπάρχουν 14 Έλληνες εκ των οποίων οι περισσότεροι, εννέα στον αριθμό,  έχουν μεγάλους στόλους με δεξαμενόπλοια. 

Πάντως υπάρχει έντονος προβληματισμός αφού τα ναύλα είναι πολύ χαμηλά.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Ν. Κοτζιά,  πρόεδρο της Ελληνικής  Ένωσης Ναυλομεσιτών-Hellenic Shipbrokers Association και Project Broker  στην  Xclusiv Shipbrokers Inc. η χρόνια υπερπροσφορά χωρητικότητας δηλαδή περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να  εξυπηρετήσουν το μεταφορικό έργο,  η χαμηλή εμπορική ζήτηση (trading demand) και οι αποφάσεις του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής έχουν φέρει και διατηρήσει εδώ και τουλάχιστον 15 μήνες, την αγορά των πετρελαιοφόρων πλοίων σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Κοτζιά «φέτος έχουν πάει για διάλυση 38 δεξαμενόπλοια από τα οποία 8 VLCC’s, ενώ έχουν παραδοθεί 54 νεότευκτα πλοία από τα  οποία τα έξι είναι VLCC’s. Επίσης,  έχουν δοθεί αρκετές παραγγελίες για νέα πλοία, περίπου 26  τον αριθμό.«Γενικά το ισοζύγιο παραδόσεων και διαλύσεων δεν λειτουργεί ακόμα θετικά για να ισορροπήσει την προσφορά  χωρητικότητας με τη ζήτηση» καταλήγει.

Από την πλευρά του,  ο ναυτιλιακός αναλυτής της «Golden Destiny», Νικόλας Μ.Ζαννίκος, τόνισε:

«Τα μοναδικά φωτεινά σημεία στον ορίζοντα, τα οποία αναμένεται να αυξήσουν τις προς μεταφορά ποσότητες πετρελαίου  είναι:  1.   Η ολοένα  αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο από την Κίνα καθώς και η ολοένα αυξανόμενη παραγωγή από τις ΗΠΑ. Η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές πετρελαίου κατά 10% μέσα στο 2018, με τα περισσότερα φορτία να είναι από τις ΗΠΑ.

Οι ΗΠΑ τέλος προχώρησαν σε αναβάθμιση ενός από τους βασικότερους λιμένες στην περιοχή της Λουιζιάνα, του Loop, όπου πλέον έχει καταστεί δυνατή η φόρτωση πλοίων VLCC χωρίς να απαιτείται η μεταφόρτωση τους, μειώνοντας σημαντικά το κόστος μεταφοράς. Αυτό το γεγονός καταδεικνύει την δυναμική των ΗΠΑ να αποτελέσουν την ανερχόμενη ενεργειακή δύναμη στον πετρέλαιο. Όμως αυτή η δυναμική δεν έχει καταστεί ικανή  για να τονώσει την αγορά» και προσέθεσε:

Η μοναδική περίπτωση όπου τα επίπεδα της αγοράς θα έφταναν τα επίπεδα του 2014-2015 θα ήταν να αυξηθούν τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου. Όμως κάτι τέτοιο δεν μοιάζει πλέον εφικτό καθώς η παγκόσμια κατανάλωση αυξήθηκε από τα 93,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως  το 2014 μόλις  στα 99,3 εκατομμύρια   τον Δεκέμβριο το 2017.

Σύμφωνα με στοιχεία της EIΑ -Energy Information Administration- οι υπολογιζόμενες μεταβολές για τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου, υπήρξαν αρνητικές για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο, ενώ για το 2018 και 2019 προβλέπεται μέτρια αύξηση των αποθεμάτων».

Λίστα Lloyd's

Ανάμεσα στα 100 ονόματα της Lloyd’s List για το 2017 βρίσκονται 14 Ελληνες εφοπλιστές, καθώς και άνθρωποι από την Κίνα, τη Δανία και τη Νορβηγία.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ, λόγω της ισχυρής επιρροής της χώρας του στο παγκόσμιο εμπόριο. Στη συνέχεια ακολουθούν:
- o πρόεδρος της China Cosco Shipping Ζου Λιρόνγκ και ο πρόεδρος της China Merchants Λι Ζιανχόνγκ (2οι), 
- η επικεφαλής της The Export-Import Bank of China Ζου Ξιαολιάν (3η),
- οι πρόεδροι των ICBC Financial Leasing της και Bocomm Financial Leasing, Ζάο Γκιουκάι και Σεν Μιν (4οι),
- ο Ρόμπερτ Ουγκλα (5ος) της AP Moller Holding,
- ο Σόρεν Σκου της AP Moller-Maersk (6ος),
- ο Τζον Φρέντρικσεν του Fredriksen Group (7ος).

Η 8η θέση έχει ελληνικό χρώμα με τον Γιάννη Αγγελικούση με τις εταιρείες Anangel Maritime Services Inc., Maran Tankers Management Inc. και Maran Gas Maritime Inc., ο οποίος χαρακτηρίζεται ο μεγαλύτερος ιδιώτης εφοπλιστής διεθνώς. 

Οι υπόλοιπες 13 ελληνικές παρουσίες στη Lloyd’s List είναι:

  • Γιώργος Προκοπίου, των Dynacom και Dynagas (15ος)
  • Αγγελική Φράγκου, του ομίλου Navios (26η)
  • Γιώργος Οικονόμου, των Dryships και Ocean Rig (27ος)
  • Παναγιώτης (Peter) Γ. Λιβανός, των Gaslog/DryLog (29ος)
  • Πέτρος Παππάς, της Star Bulk Carriers (38ος)
  • Νικόλας Τσάκος, πρόεδρος της INTERTANKO και επικεφαλής της Tsakos Energy Navigation (46ος)
  • Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Costamare (54ος)
  • Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ (57ος)
  • Ευάγγελος Μαρινάκης, της Capital Ship Management (66ος) 
  • Πέτρος Γεωργιόπουλος, της General Maritime (69ος)
  • Γιάννης Πλατσιδάκης, πρόεδρος της INTERCARGO (83ος)
  • Πάνος Λασκαρίδης, πρόεδρος της ECSA, μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΕ και CEO των Laskaridis Shipping Co. Ltd. και Lavinia Corp (95ος)
  • Δέσποινα Θεοδοσίου, πρόεδρος της WISTA Internationa (96η)