ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Δύο μεγάλες βιομηχανίες ζυμαρικών που... «κονταροχτυπιούνται»

Οι Έλληνες εξακολουθούν να είναι...μακαρονάδες - Άνοδος στα ζυμαρικά - Κεντρική Εικόνα

Mάχη στην αγορά ζυμαρικών, η οποία επιδεικνύει ισχυρές αντιστάσεις σε σχέση με άλλες κατηγορίες προϊόντων, δίνουν οι δύο ηγέτιδες δυνάμεις, Μέλισσα και Misko (ανήκει στον πολυεθνικό Όμιλο Barilla).

Σύμφωνα με τη πρόσφατη μελέτης της Infobank Hellastat  η οικονομική ύφεση που εκδηλώθηκε από τα τέλη του 2008 επηρέασε αρνητικά πολλούς κλάδους ειδών διατροφής, καθώς οι καταναλωτές, λόγω της υποχώρησης του διαθέσιμου εισοδήματός τους, περιόρισαν τις δαπάνες ακόμα και για βασικά αγαθά.

Αντιθέτως, ο τομέας των ζυμαρικών αποδείχθηκε ανθεκτικός, με την κατανάλωση μάλιστα να εμφανίζει ανοδική πορεία, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα.

Για την αγορά των ζυμαρικών, τα οποία σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, έχουν γίνει βασικό αγαθό μαζί με το γάλα και το ψωμί, κονταροχτυπιούνται Μέλισσα και Μisko με στόχο την κατάκτηση ολοένα και μεγαλύτερου μεριδίου αγορά (κατέχουν το 35% και 42% της αγοράς, αντίστοιχα).

Η Μέλισσα Κίκιζας γεννήθηκε το 1947 από το όραμα του Αλέξανδρου Κίκιζα να δημιουργήσει μια βιομηχανία τροφίμων, η οποία να αναδεικνύει τις πρώτες ύλες του τόπου μας μετατρέποντάς τις σε προϊόντα υψηλής ποιότητας. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, τα ηνία της επιχείρησης ανέλαβε η σύζυγος του ιδρυτή Κωνσταντίνα και από το 1975 ο γιος του, Γεώργιος Κίκιζας. Σήμερα, 7 δεκαετίες αργότερα, η τρίτη γενιά της οικογένειας ηγείται μιας από τις σημαντικότερες εταιρίες τροφίμων στην Ελλάδα. Η παραγωγή ζυμαρικών και σιμιγδαλιού αποτελεί τη βασική της δραστηριότητα. 

Απορροφά ετησίως 100.000 τόνους από τα άριστης ποιότητας τοπικά σιτάρια. Το καθετοποιημένο συγκρότημα μύλου και μακαρονοποιείου στη Λάρισα, παράγει ετησίως περισσότερους από 52.000 τόνους ζυμαρικών, καθιστώντας τη βιομηχανία  τη μεγαλύτερη του κλάδου στα Βαλκάνια. Η εταιρία εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 35 χώρες παγκοσμίως, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 20% του τζίρου της. Η παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά ισχυροποιείται με την ίδρυση της θυγατρικής εταιρίας Atlanta S.A. μέσω της οποίας εξάγουμε σειρά ελληνικών προϊόντων στην πολωνική αγορά, όπως για παράδειγμα ζυμαρικά, τοματικά, ελαιόλαδο, ελιές και χαλβά. 

Σήμερα το μερίδιο αγοράς της ξεπερνά το 35% της εγχώριας αγοράς ζυμαρικών, ποσοστό που την καθιστά τον μεγαλύτερο παραγωγό στη χώρα. 

Από την άλλη, μέσω της Barilla Hellas γνωστή για τας ζυμαρικά Misko, o ιταλικός πολυεθνικός όμιλος ζυμαρικών Barilla έχει καταφέρει να δημιουργήσει στην Ελλάδα έναν πόλο παραγωγής, διαχείρισης και διάθεσης των προϊόντων της εταιρείας σε ξένες αγορές.

Από το εργοστάσιο στη Θήβα παράγονται ετησίως 110 εκατ. πακέτα ζυμαρικών που δεν προορίζονται μόνο για την εγχώρια αγορά, καθώς περί το  20% εξάγεται σε Σουηδία, Αυστραλία, Κίνα, Βουλγαρία, Αλβανία, FYROM και Κύπρο. Το 2016 ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 71,7 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 6,2 εκατ. ευρώ.

Η Barilla Hellas διατηρεί την πρώτη θέση στην ελληνική αγορά των ζυμαρικών, έχοντας μερίδιο 42% και σχεδόν σταθερές πωλήσεις  και τα ετήσια κέρδη της κυμαίνονται στα 6 εκατ. ευρώ. Το 25% των ετήσιων πωλήσεων προέρχεται από την εξαγωγική δραστηριότητα σε δεκάδες χώρες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος από το 2000  έχει επενδύσει στην Ελλάδα περισσότερα από 70 εκατ. ευρώ – κάθε τριετία επενδύει 5 εκατ. ευρώ ενώ ο τραπεζικός του δανεισμός είναι μηδενικός. Στην κορύφωση της κρίσης η Barilla Hellas δεν ούτε μειώσεις μισθών, ούτε απολύσεις, ενώ το 20017 αύξησε τους εργαζομένους της, φτάνοντας τους  200.

Πηγή: insider.gr