ΠΡΟΣΩΠΑ

Κυριάκος Μαμιδάκης: Ένας σαμουράι από την Ανωσκελή Χανίων

Κυριάκος Μαμιδάκης: Ένας σαμουράι από την Ανωσκελή Χανίων - Κεντρική Εικόνα

Ο Κυριάκος Μαμιδάκης πρόεδρος της Jet Oil, έδωσε τέλος στη ζωή του πριν μερικές ώρες αδυνατώντας να αντέξει το ναυάγιο της εταιρείας που πριν από σχεδόν 50 χρόνια είχε ιδρύσει με τα αδέλφια του Νίκο και Γιώργο στο χώρο του εμπορίου πετρελαιοειδών.

Η αίτηση της Jet Oil για υπαγωγή στο άρθρο 99 που κατατέθηκε στις 9 Ιουνίου και έγινε δεκτή στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, ήταν για τον κρητικό επιχειρηματία η πιστοποίηση μιας αποτυχίας για την οποία ο ίδιος ίσως να μην ευθυνόταν, αλλά το βάρος της οποίας δεν μπορούσε πλέον να σηκώσει. Και με την επιλογή του έδειξε την οδό της προσωπικής τιμωρίας για την αποτυχία αυτή.

Η επιλογή του Κυριάκου Μαμιδάκη σίγουρα αιφνιδίασε τους πάντες. Για τους περισσότερους Έλληνες τέτοιες κινήσεις και αποφάσεις συναντώνται περισσότερο στους ...ανατολικούς πολιτισμούς, όπως για παράδειγμα στην Ιαπωνία, όπου η παράδοση ήθελε τους ευγενείς και τους πολεμιστές να τιμωρούν τις αποτυχίες τους με τελετουργίες οδυνηρής αυτοκτονίας όπως το χαρακίρι ή του σεπούκου.

Στην Ελλάδα ελάχιστες ήταν οι περιπτώσεις επιχειρηματιών που αυτοτιμωρήθηκαν με οποιονδήποτε τρόπω για την επιχειρηματική τους αποτυχία. Συνηθέστερες δε είναι οι περιπτώσεις των επιχειρηματιών που τα «βροντούν» αφήνοντας τους εργαζόμενους στον δρόμο και αφού έχουν φροντίσει προηγουμένως να εξάγουν τα κέρδη τους (πολλές φορές και τα χρήματα από τα δάνεια) στο εξωτερικό. Και τα πρόσφατα παραδείγματα δεν είναι και ολίγα...

Υπό την έννοια αυτή, το απονενοημένο διάβημα του Κυριάκου Μαμιδάκη ήταν μια ασυνήθιστη πράξη. Για πολλούς ίσως να ήταν και κάτι που δεν «χρειαζόταν» έστω και αν τα δεδομένα για την Jet Oil ήταν εδώ και καιρό «χωρίς αύριο».

Ο όμιλος της Jet Oil που ιδρύθηκε το 1968 από την οικογένεια του Κυριάκου Μαμιδάκη πέρασε σχεδόν πέντε δεκαετίες ελληνικής πραγματικότητας καταφέρνοντας να σταθεί μέσα απ όλες τις φουρτούνες και τις ιδιαιτερότητές της ελληνικής επιχειρηματικής πραγματικότητας. Η κρίση όμως έδωσε μια γροθιά πολύ πιο ισχυρή απ αυτήν που η Jet Oil ως εγχώρια εταιρεία εμπορίας μπορούσε να αντέξει.

Τα τελευταία χρόνια η αγορά καυσίμων παρουσίασε σημαντική υποχώρηση τόσο λόγω του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος όσο και λόγω και υπέρογκης αύξησης της φορολογίας που εκτίναξε τις τιμές των καυσίμων στα ύψη, εκμηδενίζοντας τα περιθώρια κέρδους. Παράλληλα για τους εμπόρους υγρών καυσίμων, η επέκταση του εμπορίου φυσικού αερίου για θέρμανση εκμηδένισε ένα μεγάλο μέρος του τζίρου και των εσόδων τους. Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι οι εμπορικές αλυσίδες της ΒΡ και της Shell αποχώρησαν από την Ελλάδα με τα πρατήρια τους να περνούν αντίστοιχα στον έλεγχο των ΕΛΠΕ και της Motor Oil, ενώ την τελευταία εξαετία σε όλη τη χώρα έβαλαν λουκέτο 2.500 πρατήρια.

Από το γύρισμα της δεκαετίας και ειδικά τα δυο τελευταία χρόνια η Jet Oil έγινε ...πολύ μικρή για να αντέξει. Οι υποχρεώσεις μεγάλωναν, ενώ οι πωλήσεις υποχωρούσαν διαρκώς. Με βάση τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό το 2014 οι πωλήσεις της Mamidoil Jet Οil υποχώρησαν στα 873 εκατ. ευρώ, από 1 δισ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Ο ίδιος ισολογισμός έδειχνε ότι υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 100 εκατ. ευρώ σε ομολογιακό δάνειο για το οποίο η εταιρεία δεν είχε προχωρήσει σε ρύθμιση ή συμφωνία αναχρηματοδότησης με τις τράπεζες.

Πέρυσι τα πράγματα έγιναν ακόμη χειρότερα με τις πληροφορίες να μιλούν για οφειλές της τάξης των 100 εκατ. ευρώ στα δύο μεγάλα διυλιστήρια και χρέη που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ. Και κάπως έτσι, για τον όμιλο που κάποτε πρωταγωνιστούσε στο εμπόριο καυσίμων σε όλα τα Βαλκάνια, η προστασία του άρθρου 99 έγινε αναγκαστικός μονόδρομος.

Αυτό ήταν που δεν μπόρεσε να αντέξει και ο Κυριάκος Μαμιδάκης. Ο 85χρονος επιχειρηματίας από την Ανωσκελή των Χανίων ήταν απλά πολύ υπερήφανος για να το δεχθεί...

Του Asset Manager