ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Κωδικός Πεκίνο»: Τι ζητούν οι Κινέζοι, ποιες συμφωνίες επιδιώκει η Ελλάδα  

«Κωδικός Πεκίνο»: Τι ζητούν οι Κινέζοι, ποιες συμφωνίες επιδιώκει η Ελλάδα   - Κεντρική Εικόνα

Το ταξίδι του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Πεκίνο συνοδεύεται από υψηλές προσδοκίες για επενδύσεις και διμερείς συμφωνίες, όχι μόνο από την ελληνική πλευρά αλλά και από τους Κινέζους.

Η ολοκλήρωση της συμφωνίας παραχώρησης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας στην κινεζική Cosco, παρά τα εμπόδια και τις καθυστερήσεις, εκτός από ορόσημο για τη συνεργασία των δύο χωρών, επιδίωξη είναι να λειτουργήσει και ως εφαλτήριο για νέες συνεργασίες. Προς την κατεύθυνση αυτή, άλλωστε, εστίασε ο Ζου Σιαολί, ο Κινέζος πρεσβευτής στην Ελλάδα, χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη συνεργασία σύμβολο εμπιστοσύνης στην ελληνική αγορά και τονίζοντας πως «η συμφωνία με την Cosco είναι μόνο η αρχή, το κεφάλι του δράκου. Θα ακολουθήσουν τα χέρια, τα πόδια, ολόκληρο το σώμα του».

Τι ζητά η Αθήνα

Η Αθήνα, λόγω της αναγκαιότητας προσέλκυσης ξένων επενδύσεων προς τόνωση της οικονομίας, δεν θα μπορούσε να βρει καταλληλότερο συνομιλητή από τους Κινέζους. Πολύ ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων της κυβερνητικής αποστολής είναι να υπάρξουν δεσμεύσεις από το Πεκίνο για επενδύσεις σε ελληνικές υποδομές, στην ναυπηγοεπισκευή, σε νέες αποκρατικοποιήσεις, στον τομέα της τεχνολογίας όπου η Κίνα θεωρείται πλέον παγκόσμιος leader, στον τραπεζικό τομέα και ιδιαίτερα στο σκέλος των χρηματοδοτικών εργαλείων.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα προτίθεται να γίνει μέλος της Ασιατικής Τράπεζας Επενδύσεων, ώστε να εξασφαλίσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης ελληνικών επενδύσεων σε ασιατικές χώρες και ασιατικών σε Ελλάδα, ενώ υπάρχει συνεργασίας και τράπεζα των BRICS.

Επιπρόσθετα, στόχος είναι να ανοίξουν οι πόρτες της Κίνας για τις ελληνικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Η Αθήνα θα θεωρήσει μείζονα επιτυχία να ανοίξει σταθερό κανάλι εξαγωγών ελληνικών προϊόντων και τροφίμων προς την Κίνα, καθώς υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες συνεργασίας στον αγροδιατροφικό τομέα. Ακόμη, ζητούνται συνέργιες στο σκέλος της τεχνολογίας, των start ups, των υπηρεσιών τεχνολογίας, δομικών υλικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων.

Ήδη ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά τα πρώτα 24ωρα επί Κινεζικού εδάφους, πρότεινε τη δημιουργία ενός τεχνολογικού πάρκου στην Αθήνα σε συνεργασία με την Huawei, τονίζοντας πως οι νέες τεχνολογίες είναι αναπτυξιακό εργαλείο και όχι απλά ένας κλάδος της οικονομίας.

Παράλληλα, ανέφερε ότι η Ελλάδα επιδιώκει να κλείσει συμφωνίες για επισκευές κινεζικών πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία και να πετύχει συνέργιες μεταξύ ελληνικών και κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών.

Επίσης, ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι η Ελλάδα είναι ο πρώτος σταθμός στην Ευρώπη στον «δρόμο του μεταξιού» και αυτό μπορεί να δημιουργήσει επενδύσεις όπως logistic center στο λιμάνι, υποδομές για συναρμολόγηση προϊόντων και αναβάθμιση του λιμανιού.

Ακόμη, η ελληνική πλευρα, επίσης, επιθυμεί να αποσπάσει τη δέσμευση των Κινέζων για επενδύσεις σε δύο σημαντικά project, το διαγωνισμό για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και το έργο για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, όπου αναμένεται να συμμετάσχει η China State Construction Engineering Corporation.

Τέλος, στο κομμάτι του τουρισμού, ζητούμενο είναι να υπάρξει επιτέλους απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνας – Πεκίνου, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη ροή Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα κυμάνθηκε πέρυσι γύρω στις 80.000-100.000, αριθμός που χαρακτηρίζεται χαμηλός. Στον τουρισμό, και οι δύο πλευρές συμφωνούν πως υπάρχουν τεράστιες προοπτικές.
 
Οι στόχοι των Κινέζων

Από την κινεζική πλευρά, αιχμή του ενδιαφέροντος είναι, πρωτίστως, να ολοκληρωθεί τελεσίδικα η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ και, εν συνεχεία, να ανοίξει η ατζέντα των συζητήσεων για μια σειρά θεμάτων: την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο με όρους, όμως που να εξυπηρετούν το Πεκίνο, τη δημιουργία μονάδων ελαφράς μεταποίησης στο Θριάσιο, την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου (ώστε να επιταχυνθεί η μεταφορά προϊόντων από τον Πειραιά προς την κεντρική Ευρώπη) και η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.

Η κινεζική πλευρά αναμένεται να ζητήσει να γίνει ελκυστικότερος ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, ο οποίος μέχρι σήμερα καθυστερεί να ολοκληρωθεί. Ο διαγωνισμός που διενεργεί η ΓΑΙΑΟΣΕ αφορά τα 600 στρέμματα από τη συνολική έκταση των περίπου 2.000 στρεμμάτων στην περιοχή, ο κινεζικός όμιλος έχει διατυπώσει το ενδιαφέρον του να αποκτήσει το σύνολό της.
Μείζονος κινεζικού ενδιαφέροντος θέμα αποτελεί η εγκατάσταση στην Αττική σε ειδικές οικονομικές ζώνες, με συγκεκριμένο φορολογικό καθεστώς, γραμμών συναρμολόγησης (assembly) κινεζικών προϊόντων που προορίζονται για τις ευρωπαϊκές αγορές. Τα προϊόντα θα φέρουν σφραγίδα «made in EU» («κατασκευασμένο στην Ε.Ε.») ή «assembled in the EU» («συναρμολογημένο στην Ε.Ε.»), κάτι που ενδιαφέρει κινεζικούς ομίλους, όπως οι τηλεπικοινωνιακοί ΖΤΕ και Huawei, αλλά και πολυεθνικές από τον χώρο της τεχνολογίας καθώς τους εξασφαλίζει ευνοϊκό δασμολογικό καθεστώς. Συναρμολογώντας προϊόντα επί ελληνικού εδάφους (άρα σε χώρα της Ε.Ε.), όμιλοι υψηλής τεχνολογίας μπορούν να τα στέλνουν γρήγορα στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, να διατηρούν λιγότερα αποθέματα και να περιορίζουν το κόστος μεταφοράς.

Παράλληλα, οι Κινέζοι ζητούν να αναλάβουν τη βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής του κεντρικού άξονα του εθνικού δικτύου, μέσω του οποίου μπορούν να μεταφέρονται τα φορτία από τον Πειραιά προς την Ευρώπη. Για τη συντήρηση και αναβάθμιση του πεπαλαιωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, έργο του ΟΣΕ, υφίσταται ενδιαφέρον από την China National Development & Reform Commission.

Η επιχειρηματική αποστολή

Στο Πεκίνο αναμένεται, τέλος, να υπογραφούν τουλάχιστον πέντε επιχειρηματικές συμφωνίες, πέραν αυτών του ΤΑΙΠΕΔ και του Invest in Greece με την China Development Bank.

Υπενθυμίζεται πως την κυβερνητική αποστολή σε Πεκίνο και Σαγκάη συνοδεύεται από τους επικεφαλής και τα στελεχή επιχειρήσεων και εταιρειών του ευρύτερου δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και αρκετοί φορείς, μεταξύ των οποίων οι Enterprise Greece, Ελληνοκινεζικό Κέντρο Επιχειρηματικότητας, Ελληνοκινεζικό Οικονομικό Συμβούλιο, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας, Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο, Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), National Can Hellas, Biosolids, HATTA, Aegean Airlines, ΔΕΗ, Cosco Greece, NanoPhos, Αρχιρόδον, Doppler AE, Kleemann, Euromedica AE, Perseus Healthcare (Metropolitan Hospital), Δωδώνη AE, , Corallia, Μπουτάρης Οινοποιητική, Συνεταιρισμός Άρτας, Δομοτεχνική, ΝΒG Πανγαία Real Estate, Grecotel - Όμιλος Δασκαλαντωνάκη, ΤΕΜΕS SA, MyOdyssey Travel Ltd, Ambotis Holidays, Manessis Travel AE, Apivita, EAB, ΕΑΣ και HEMEXPO (Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού).