ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Επενδύσεις σε Κουβέιτ και ΠΓΔΜ από τον ΔΕΣΦΑ

Κοινοπραξία Snam, Enagás και Fluxys: Η Ελλάδα σταυροδρόμι για το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Κεντρική Εικόνα

O Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου κάνει  για πρώτη φορά βήμα εξόδου από τα σύνορα της χώρας, καθώς φέρεται να διεκδικεί ένα μεγάλο έργο στο Κουβέιτ, διεκδικώντας έργα τα οποία θα του αποφέρουν έσοδα πολλαπλάσια από τα ρυθμιζόμενα που εισπράττει σήμερα. Παράλληλα, μετά την εκλογή της νέας πιο διαλλακτικής κυβέρνησης στη ΠΓΔΜ, ετοιμάζεται σε συνεργασία με την αντίστοιχη σκοπιανή εταιρεία MER να προχωρήσει στην κατασκευή αγωγού που θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου από το εθνικό σύστημα στη γειτονική χώρα.

Συγκεκριμένα, ο ΔΕΣΦΑ συμπεριλήφθηκε μαζί με άλλες έξι μεγάλες εταιρίες στη short list της εταιρίας του Κουβέιτ KIPIC, ως υποψήφιοι για την ανάθεση της διαχείρισης και συντήρησης του μεγάλου τερματικού σταθμού LNG που κατασκευάζεται στο Αλ Ζουρ, 90 χιλιόμετρα από την πόλη του Κουβέιτ. Η KIPIC συστάθηκε πρόσφατα, το 2016, από την κρατική εταιρία πετρελαίου KPC προκειμένου να αναλάβει την κατασκευή εγκαταστάσεων διύλισης, πετροχημικών και LNG. Στο πλαίσιο αυτό στο Αλ Ζουρ αναπτύσσεται έργο αξίας 19,8 δις. δολαρίων που περιλαμβάνει επενδύσεις σε διυλιστήρια και τερματικού σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Αντιπροσωπεία της KIPIC επισκέφθηκε την περασμένη Τετάρτη 8 και Πέμπτη 9 Νοεμβρίου τα γραφεία του ΔΕΣΦΑ προκειμένου να αντλήσουν επίσημη πληροφόρηση αναφορικά με τις δυνατότητες που έχει ο Διαχειριστής στη διαχείριση και συντήρηση τερματικών σταθμών LNG. Στελέχη της ελληνικής εταιρίας ενημέρωσαν και έκαναν παρουσιάσεις αναφορικά με τις δυνατότητες που έχει στην παροχή αυτών των υπηρεσιών. Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού TAP θα αναλάβει τη διαχείριση και συντήρηση του.

Οι εκπρόσωποι της KIPIC πήραν πειστικές απαντήσεις και σύμφωνα με πηγές ανακοίνωσαν στο ΔΕΣΦΑ πως θα είναι ανάμεσα σε επτά μεγάλες εταιρίες από Ιαπωνία, Ν. Κορέα και Ευρώπη. Η θυγατρική της KPC θα προσκαλέσει τον Ιανουάριο του υποψήφιους να καταθέσουν προσφορές. Ο τερματικός σταθμός LNG στο Κουβέιτ έχει οκτώ δεξαμενές χωρητικότητας με την κάθε μία από αυτές να έχει χωρητικότητα 225.000 κ.μ. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του έργου αρκεί να σημειωθεί πως η χωρητικότητα μίας δεξαμενής ισοδυναμεί με όλο το σταθμό της Ρεβυθούσας.

Παράλληλα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Σωτήρης Nίκας προσκλήθηκε από το γραφείο του πρωθυπουργού της FYROM Ζόραν Ζάεβ για το έργο της κατασκευής αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη γειτονική χώρα.

Ο κ. Nίκας βρέθηκε στα Σκόπια την περασμένη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου όπου και αρχικά συναντήθηκε με τον σύμβουλο του πρωθυπουργού Μίτκο Αντρεέφσκι, ο οποίος και του μετέφερε τη στήριξη της νέας κυβέρνησης στο έργο. Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ συναντήθηκε και με το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της κρατικής εταιρίας αερίου της χώρας MER, τον Μπλαγκόιτσε Κοτέτσκι, όπου και επαναβεβαιώθηκε η συμφωνία που είχε γίνει για τον αγωγό φυσικού αερίου που θα μεταφέρει ποσότητες από το εθνικό σύστημα στη FYROM.

Η προμήθεια θα ανέρχεται σε 3 δισ. κ.μ., ενώ ο αγωγός θα έχει μήκος 160 χλμ. Τα 60 χλμ. θα είναι εντός ελληνικού εδάφους και θα ξεκινά από τη Ν. Μεσημβρία.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν, λένε πηγές, να έχουν ετοιμάσει μέχρι τέλος του χρόνου τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου. Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλλει στη ΡΑΕ σχετικό αίτημα για την έκδοση άδειας προώθησης και κατασκευής του έργου.

πηγή:euro2day