ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

«Σωσίβιο» για τους ανταγωνιστές η Mαρινόπουλος

«Σωσίβιο» για τους ανταγωνιστές η Mαρινόπουλος - Κεντρική Εικόνα

Eνώ η Μαρινόπουλος συνεχίζει τη «μάχη» των διαπραγματεύσεων με τράπεζες, προμηθευτές, ιδιοκτήτες ακινήτων και την Carrefour αναφορικά με τα δικαιώματα franchise, αξίζει να σημειωθεί πως η αρνητική πορεία, που καταγράφει ειδικά το τελευταίο διάστημα φαίνεται πως έχει συμβάλει σημαντικά στην τόνωση των οικονομικών μεγεθών ανταγωνιστικών αλυσίδων, όπως η AB Bασιλόπουλος, η Μασούτης, η Lidlαλλά και η MyMarket, σε μια εποχή που οι πωλήσεις στα σουπερμάρκετ πραγματικά κατακρημνίζονται.

Με βάση τα στοιχεία της IRI το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς (Ιανουάριος-Μάρτιος) μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα από τα χειρότερα τρίμηνα για τον κλάδο, καθώς η αξία πωλήσεων υποχώρησε κατά 7,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015.  Η κάμψη, μάλιστα, παρατηρείται σε όλα τα format καταστημάτων, με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφονται στα μικρά καταστήματα (0-400 τμ)  και στα hypermarkets (2.500 τμ και άνω), όπου σημειώνεται πτώση της τάξεως του 19,3% και του 24,8% αντίστοιχα.

Παράλληλα, ιδιαίτερα ανησυχητική παράμετρος είναι το γεγονός πως η υποχώρηση αυτή της αξίας πωλήσεων δεν οφείλεται σε κάποια σημαντική μείωση των τιμών ή σε οξυμένη προωθητική δραστηριότητα. Αντιθέτως, σύμφωνα με τα στοιχεία το πρώτο τρίμηνο καταγράφηκε οριακή αύξηση  τιμών κατά 0,8% ανά μονάδα όγκου.  Όπως προκύπτει, λοιπόν, στην ουσία οι καταναλωτές έχουν προχωρήσει σε σημαντικές περικοπές όσον αφορά τις δαπάνες τους και έχουν περιορίσει ακόμη και τις αγορές ειδών πρώτης ανάγκης. Δεν είναι τυχαίο πως και ο όγκος πωλήσεων κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους υποχώρησε με ακόμη μεγαλύτερο ρυθμό και συγκεκριμένα κατά 8,6%. 

Σε αυτό το πολύ δύσκολο περιβάλλον η αδυναμία της Μαρινόπουλος να γεμίσει τα ράφια της και να προσελκύσει τους καταναλωτές στα καταστήματα έχει αποδειχθεί «σωσίβιο» για τους ανταγωνιστές. Δεν είναι τυχαίο πως σε μια αγορά που σημειώνει κάμψη, η Μασούτης έχει κατορθώσει να ανεβάσει το μερίδιο της πανελλαδικά στο 12,04% και να καταγράφει, τουλάχιστον μέχρι και τον Απρίλιο θετικό πρόσημο ανάπτυξης. Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Delhaize, το πρώτο τρίμηνο του 2016, οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος κατέγραψαν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε αυτό το πτωτικό περιβάλλον. Θετικά στοιχεία καταγράφονται και σε άλλες αλυσίδες, όπως σημειώθηκε, αλλά τα δυο παραπάνω παραδείγματα, αποτελούν, μάλλον, τα πλέον χαρακτηριστικά.

Μεγάλο ποσοστό αυτής της ανάπτυξης  προέρχεται από την μετακίνηση καταναλωτών που εξαιτίας των προβλημάτων ρευστότητας και συνακόλουθα τροφοδοσίας της Μαρινόπουλος αποφάσισαν να κατευθυνθούν σε άλλες αλυσίδες αναζητώντας τα προϊόντα και –κυρίως- τις προσφορές, που ήθελαν. Η σημαντική, άλλωστε, μείωση του τζίρου της Μαρινόπουλος έχει οδηγήσει στην σημερινή ασφυκτική κατάσταση, μετά την αδυναμία της εταιρείας να καταβάλει την δεύτερη δόση των οφειλόμενων της προς τους προμηθευτές.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ακόμη πως η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με την Μαρινόπουλος αν και ενέχει σημαντικούς κινδύνους για το σύνολο της αγοράς ίσως αποτελέσει και τον καταλύτη για νέα συναλλακτικά ήθη μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων και διαφορετικό modusoperandi και για τις δυο πλευρές. Γενικότερα δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν πως στην εγχώρια αγορά  οι πωλήσεις για τις πωλήσεις θα εκλείψουν σταδιακά και στον χώρο του λιανεμπορίου θα επικρατήσει περισσότερη λογική, με κριτήριο την κερδοφορία καθ΄ όλο το μήκος της τροφοδοτικής αλυσίδας. Όπως σημειώνουν οι προμηθευτές, θα πρέπει να« κυνηγάνε» οικονομίες κλίμακας και να μην αδιαφορούν για την κερδοφορία των αλυσίδων σουπερμάρκετ, ενώ από την πλευρά τους οι λιανέμποροι σταδιακά θα σταματήσουν να κυνηγούν τις πωλήσεις πάση θυσία, ανεξάρτητα από το κέρδος, και θα ενδιαφέρονται περισσότερο και για την κερδοφορία των προμηθευτών.

Όπως και να έχει, η Μαρινόπουλος φαίνεται να έχει πολύ και μακρύ δρόμο να καλύψει ακόμη και αν καταφέρει να διασφαλίσει την «μακροπρόθεσμα βιώσιμη λύση» που αναζητεί. Σύμφωνα με πληροφορίες η αλυσίδα κατέληξε αυτές τις ημέρες σε συμφωνία με την Καραμολέγκος και αυτό σίγουρα της δίνει μια «ανάσα». Θα χρειαστούν, όμως, πάρα πολλές ακόμη…