ΔΙΕΘΝΗ

Η μεγαλύτερη ανάκληση οχημάτων λόγω ελαττωματικών αερόσακων κλείνει έναν κολοσσό

Πτωχεύει ο κολοσσός των αερόσακων αφού πρώτα γέμισε τον κόσμο με ελαττωματικά προϊόντα - Κεντρική Εικόνα

Μια εταιρεία κολοσσός στον κλάδο αυτοκινήτου  ετοιμάζεται να δει την ελεύθερη πτώση της μετοχής της καθώς λέγεται ότι σχεδιάζει να κάνει αίτηση για υπαγωγή σε καθεστώς χρεοκοπίας, στρώνοντας έτσι τον δρόμο για την πώλησή της 84 χρόνια μετά την ίδρυσή της. Πρωτεύοντας ρόλο σε αυτή την εξέλιξη διαδραμάτισε φυσικά η μεγαλύτερη ανάκληση οχημάτων λόγω της ελαττωματικών αερόσακων της Τakata, στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Οι εντολές πώλησης της μετοχής της Takata ανήλθαν στις 500 προς μια νωρίτερα στο χρηματιστήριο του Τόκιο.

Η μετοχή έχει σημειώσει πτώση 44% φέτος πριν ανασταλεί η διαπραγμάτευση της μετοχής στις 16 Ιουνίου. Η εταιρεία αναμένεται να τεθεί υπό το καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της πρώτα στην Ιαπωνία, με την αμερικανική θυγατρική της να κάνει αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα αμέσως μετά.

Η αίτηση χρεοκοπίας θα φέρουν την Takata ένα βήμα πιο κοντά στην πώλησή της στην Key Safety Systems, την αμερικανική κατασκευάστρια αερόσακων που έχει υπό την κατοχή της η κινεζική Ningbo Joyson Electronic.

Επιτροπή της Takata σύστησε την Key Safety ως προτιμώμενο διεκδικητή για την αγορά της Takata, οι αερόσακοι της οποίας έχουν συνδεθεί με τουλάχιστον 17 θανάτους διεθνώς.

Η αύξηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την αντικατάσταση άνω των 100 εκατ. ελαττωματικών αερόσακων ανάγκασε την Takata να αναζητήσει αγοραστή που θα τη βοηθήσει να κάνει μια άκρως δαπανηρή αναδιάρθρωση.

Η αίτηση χρεοκοπίας θα αποτελέσει το τέλος της πορείας της ιαπωνικής εταιρείας που ξεκίνησε από την κατασκευή υφασμάτων και κατασκεύαζε αλεξίπτωτα για τον Αυτοκρατορικό Ιαπωνικό Στρατό κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Μέτοχός της και ταυτόχρονα ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της είναι και η Honda Motor, που έρχισε να ανακαλεί οχήματα Accord και Civic το 2008 λόγω ελαττώματος στους αερόσακους που μπορεί να καταλήξει να γίνει η αιτία για το τέλος της Takata.

Το σκάνδαλο των αερόσακκων

Η ιαπωνική εταιρεία είχε δηλώσει τον περασμένο Ιανουάριο «ένοχη» για απάτη και ότι θα καταβάλει πρόστιμο ύψους ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων στις ΗΠΑ για τους ελαττωματικούς αερόσακους που οδήγησαν στη μεγαλύτερη ανάκληση οχημάτων στην ιστορία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Προκειμένου να αποφύγει την ποινική δίωξη, η εταιρεία παραδέχτηκε ότι συνέταξε «δόλιες και ημιτελείς» εκθέσεις για να συγκαλύψει τα ελαττώματα των προϊόντων της, ανακοίνωσε το υπουργείο Δικαιοσύνης.

Στους ελαττωματικούς αερόσακους της Takata αποδίδεται ο θάνατος 15 ανθρώπων, εκ των οποίων οι 11 στις ΗΠΑ.

Στο πλαίσιο της έρευνας για την υπόθεση αυτή οι αμερικανικές αρχές έχουν ασκήσει δίωξη σε τρία πρώην στελέχη της εταιρείας. Ο Σινίτσι Τανάκα, ο Χιντέο Νακαζίμα και ο Τσουνέο Σικαραΐσι κατηγορούνται για «συνωμοσία» με στόχο την απόκρυψη του προβλήματος με τους ελαττωματικούς αερόσακους που χρησιμοποιούνταν από πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλον τον κόσμο.

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα ανακλήθηκαν συνολικά 100 εκατομμύρια δυνητικά επικίνδυνοι αερόσακοι, εκ των οποίων σχεδόν 70 εκατομμύρια στις ΗΠΑ.

.