ΠΟΛΙΤΙΚΗ

LIVE: Κόντρα στη Βουλή για τα νέα μέτρα

Βουλή: Τροπολογία για τον ΔΕΣΦΑ - Κεντρική Εικόνα

Σε υψηλούς τόνους συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου με τα νέα μέτρα, η ψήφιση των οποίων είναι προϋπόθεση για την επίτευξη οριστικής συμφωνίας στο Eurogroup της 22ας Μαΐου, προκειμένου να κλείσει η αξιολόγηση. 

Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί μέχρι αργά το βράδυ της Πέμπτης, οπότε και θα πραγματοποιηθεί η ψηφοφορία, αφότου τοποθετηθούν οι πολιτικοί αρχηγοί. Ένσταση αντισυνταγματικότητας κατέθεσαν ο Μάκης Βορίδης από τη ΝΔ, ο Ανδρέας Λοβέρδος από τη ΔΗΣΥ και ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Καρράς, η οποία απορρίφθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία.

Η τροπολογία προτείνει να διατεθεί μέρος της υπέρβασης του στόχου του πλεονάσματος του 2016, «με τρόπο ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο ο δημοσιονομικός στόχος του 2017, στην κοινωνία που σήκωσε το βάρος της υπερφολόγησης και της στάσης πληρωμών». Η κίνηση της ΝΔ προκάλεσε κόντρα με την κυβέρνηση.

«Λαμβάνοντας υπόψη τη γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής, εκτιμούμε ότι δεν υφίσταται ζήτημα αντισυνταγματικότητας» είπε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, διότι η έκταση του επιβαρυντικού μέτρου οριοθετείται ασφαλώς.

«Είναι γνωστό ότι από τα μέτρα των συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων δεν θα επηρεαστούν τα 2/3 περίπου των συντάξεων, ενώ το 18% που αναφέρεται στο νόμο αποτελεί το ανώτατο όριο, αποτελεί το ταβάνι, δεν αποτελεί αυτό που πρόκειται να συμβεί στους υπόλοιπους συνταξιούχους που μπορεί να δούνε κάποια παρέμβαση στην προσωπική τους διαφορά» είπε η υπουργός Εργασίας και πρόσθεσε ότι δεν είναι ακριβές ότι θα υπάρξει γενική μείωση 18% των συντάξεων, αντίθετα, το μεσοσταθμικό είναι πολύ χαμηλότερο.

Σε σχέση με το σωρευτικό αποτέλεσμα, όπως είχε διαπιστώσει το ΣτΕ για το Ν. 4093/2012, η Έφη Αχτσιόγλου είπε, πως η κυβέρνηση εκτιμά ότι δεν ισχύει θέμα με το σημερινό νομοσχέδιο, διότι νομοθετούνται παράλληλα θετικά μέτρα, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση συμμετοχής στη φαρμακευτική δαπάνη, η επιδότηση ενοικίου κλπ, μέτρα που θα αμβλύνουν ή θα εκμηδενίσουν την επιβάρυνση που μπορεί να συμβεί.

«Το μέτρο υιοθετείται ενόψει του υπέρτερου σκοπού δημοσίου συμφέροντος» που είναι η ουσιαστική ρύθμιση του δημόσιου χρέους, είπε η υπουργός Εργασίας και επανέλαβε ότι «ο σκοπός της απομείωσης του χρέους και εξόδου από την επιτροπεία, συνιστά τον λόγο υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, που θα πρέπει να εκτιμήσει το δικαστήριο, εφόσον χρειαστεί να λάβει απόφαση για τη συνταγματικότητα των ρυθμίσεων».

Σε σχέση με το ζήτημα της αναλογικότητας, είπε ότι υπάρχει σεβασμός στην αναλογική κατανομή των βαρών μεταξύ παλαιών και νέων συνταξιούχων. Σέβεται την αρχή της ισότητας, σε αντίθεση με το Ν. 4093/2012.

Η κ. Αχτσιόγλου υπογράμμισε επίσης, ότι το μέτρο δεν είναι άμεσης εφαρμογής και αφορά το 2019. Επομένως, δεν υπάρχει και ζήτημα σχετικά με «αιφνίδιο χαρακτήρα» και υπό την έννοια αυτή δεν είναι νόμος «με το μάτι». Αντιθέτως, νόμοι με το μάτι ήταν οι νόμοι του 2010. Του 2011, του 2012 με οριζόντιες περικοπές που είχαν αναδρομικό χαρακτήρα.

Σε σχέση με την φορολόγηση της εισφοράς, η υπουργός είπε ότι η αντιπολίτευση συγχέει τη φορολογία με τις εισφορές. «Το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου, ορίζει τη βάση υπολογισμού των εισφορών, η διάταξη δεν επιβάλλει φόρο, και είναι ανακριβές ότι δεν αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα. Η διάταξη καθορίζει τη βάση υπολογισμού των εισφορών, αυτό και μόνο. Δεν είναι φορολογική διάταξη» είπε η Ε. Αχτσιόγλου.

Για το ζήτημα του χρόνου υλοποίησης των θετικών μέτρων, η υπουργός Εργασίας είπε ότι είναι βέβαιη η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. «Θεωρούμε απίθανο να χρειαστεί να μειωθούν τα φορολογικά αντίμετρα επειδή θα επιτευχθούν οι στόχοι» είπε η κ. Αχτσιόγλου.

 

Σκληρή αντιπαράθεση

 

Για υποκρισία και φτηνή επιχειρηματολογία μίλησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Μαντάς, υποστηρίζοντας πως είναι ψέμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι όλες οι συντάξεις θα περικοπούν, αφού τα μέτρα θα επηρεάσουν λιγότερους από τους μισούς συνταξιούχους. Επίσης, κάλεσε το Σώμα να αναλογιστεί τη θέση της χώρας.

«Πού βρίσκεται αυτή η χώρα ας αναλογιστούμε, πώς βρεθήκαμε στην άκρη του τοίχου με το πιστόλι στον κρόταφο και πώς κάναμε τον συμβιβασμό του Ιουλίου του 2015 και πώς από τότε προσπαθούμε με αγωνία, επιμονή, με όση έννοια μπορούμε, να κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να μπορέσουμε σε αυτήν την δύσκολη στιγμή να ανοίξουμε έναν δρόμο», ανέφερε ο κ. Μαντάς και συμπλήρωσε: «Ναι! παίρνουμε δύσκολα μέτρα, αλλά αν δεν έκλεινε η αξιολόγηση τι θα γινόταν ακριβώς; Σε αυτήν τη δύσκολη προσπάθεια έχουμε απόλυτη συνείδηση ότι είναι μία δύσκολή μάχη, ότι δεν τελειώνει εδώ, ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας που ελπίζουμε να γίνει όσο πιο γρήγορα γίνεται, ελπίζουμε και στις 22 του μήνα, είναι δυνατόν πραγματικά να περιλαμβάνει και τις ρυθμίσεις για το χρέος».

«Νομίζουμε ότι ανοίγουμε μία μικρή δυνατότητα για να βγούμε από την επιτροπεία και τα μνημόνια και να δουλέψουμε πολύ σκληρά για να στήσουμε τη χώρα στα πόδια της και στον λαό να δώσουμε μία ορατή ελπίδα», επισήμανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ.

«Η Αριστερά έχει ταυτιστεί με την παραβίαση κάθε λέξης του Συντάγματος και όχι με την τήρηση του», τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Μάκης Βορίδης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης των ενστάσεων αντισυνταγματικότητας, προσθέτοντας ότι μία σειρά μέτρων της κυβέρνησης κρίθηκαν ως αντισυνταγματικά.

«Είναι αξιοθρήνητη η αιτιολογία σας ότι κόβετε τις συντάξεις για να ξεκινήσει η συζήτηση για το χρέος», υποστήριξε ο κ. Βορίδης, συνιστώντας στην κυβερνητική πλειοψηφία «για την τιμή των όπλων», «να πράξει το ηθικό της καθήκον απέναντι στο Σύνταγμα, αλλά και στους ανθρώπους που τους κόβει τις συντάξεις», παίρνοντας πίσω «αυτήν την απαράδεκτη διάταξη», λαμβάνοντας υπ’ όψιν της τις εκθέσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής.

Στους ίδιους τόνους κινήθηκε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΔΗΣΥ Γιάννης Κουτσούκος, προειδοποιώντας την κυβέρνηση πως θα βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων. «Δεν ακούσαμε ότι έχει στοιχειωδώς μία μελέτη της Αναλογιστικής Αρχής ή άλλων διεθνών οργανισμών, όπως είχαμε παλιότερα, εν προκειμένω του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, που να τεκμηριώνει αυτές τις περικοπές», ανέφερε ο κ. Κουτσούκος, προσθέτοντας πως «με αυτές τις περικοπές γίνεται σφαγιασμός των προσδοκιών που καλλιέργησε ο κ. Κατρούγκαλος και των ψευδολογιών, και είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν προσφυγές στο ΣτΕ, πάρτε τώρα τις αποφάσεις σας». Ζητάμε την αντισυνταγματικότητα για τα άρθρα 1,2,15,58 και καλούμε την πλειοψηφία να αναλάβει τις ευθύνες της, σημείωσε.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης, επισήμανε πως η ουσία είναι ότι πολιτική που ακολουθεί ο ΣΥΡΙΖΑ υπηρετεί τα ίδια ταξικά συμφέροντα που υπηρετούσε η πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων. «Όταν έκοβε συντάξεις η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε ένσταση αντισυνταγματικότητας και κατέφευγε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, τώρα που ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση άλλαξαν, απλώς, οι ρόλοι», υπογράμμισε ο κ. Παφίλης, υποστηρίζοντας πως «o κόσμος πρέπει να αντιληφθεί τι και ποιους υποστηρίζει αυτό το αστικό Σύνταγμα και ποια πολιτική υπηρετούν οι κυβερνήσεις -οι μεν και οι δε- απέναντι στους εργαζόμενους και να βάλει πλώρη για ανατροπή αυτής της πολιτικής».

Το Ποτάμι, διά του κυβερνητικού εκπροσώπου του, Γιώργου Αμυρά, έκανε λόγο για αντισυνταγματικά μέτρα. «Το Ποτάμι θεωρεί άκρως αντισυνταγματικά τα άρθρα του μνημονίου 4,1,2,15 και 58, και, προσέξτε, δεν είστε η κάθε λέξη του Συντάγματος, είστε η κάθε λέξη του μνημονίου», τόνισε ο κ. Αμυράς. Υπέδειξε στην κυβέρνηση να ακολουθήσει το παράδειγμα της Κύπρου λέγοντας «ότι η Κύπρος ανακοίνωσε χθες αύξηση του ΑΕΠ της κατά 3,3%, την ίδια ώρα που η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει ύφεση κατά 0,5%. Είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρωζώνης που βρίσκεται σε ύφεση, τη στιγμή που το πετρέλαιο είναι σε ιστορικό χαμηλό στα 45 δολάρια το βαρέλι και ο εισερχόμενος τουρισμός στην Ελλάδα είναι σε ιστορικό ανόδου».

«Αυτό το νομοσχέδιο είναι ακόμα ένα μνημόνιο, το δεύτερο που φέρατε ως κυβέρνηση, κάνετε τα ίδια με τους προηγούμενους και δεν βλέπουμε να προστατεύεται καμία ευπαθής ομάδα, δεν πασχίζετε για την ανάπτυξη, θα οδηγηθούμε στην πλήρη καταστροφή. Αυτό το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό και η θέση της Ένωσης Κεντρώων ταυτίζεται με αυτήν τη θέση», είπε ο Αν. Μεγαλομύστακας, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ένωσης Κεντρώων.

 

Οι τοποθετήσεις των εισηγητών

 

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Καραγιαννίδης τόνισε ότι η συμφωνία που καλείται να ψηφίσει η Βουλή βάζει τέλος στην επτάχρονη μνημονιακή επιτροπεία και θα οδηγήσει την χώρα στην έξοδο στις αγορές χρήματος, κατηγορώντας παράλληλα ΝΔ και ΔΗΣΥ ότι βούλιαξαν τη χώρα.

Ο εισηγητής της ΝΔ Χρ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι μπορεί να υπάρξει ένας άλλος οδικός εθνικός χάρτης που θα οδηγήσει τη χώρα στην ανάπτυξη, επισημαίνοντας την τροπολογία του κόμματος για την άμεση εφαρμογή των αντίμετρων που προτείνει η ΝΔ.

Για αθέτηση όλων των δεσμεύσεων και των υποσχέσεων που έδωσε στον ελληνικό λαό κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης, χαρακτηρίζοντας «ανθρωπάκια», τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που, όπως είπε, «προκειμένου να παραμείνουν στην καρέκλα της εξουσίας θα ψηφίσουν όλα τα φριχτά μέτρα του νομοσχεδίου».

«Μας λέγατε ότι εμείς είμαστε «ναι σε όλα» και τώρα θα πείτε εσείς «ναι σε όλα»», ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, ενώ χαρακτήρισε παραμύθι ότι το άρθρο 15 βγάζει τη χώρα από την επιτροπεία, λέγοντας πως «αντίθετα βάζει μόνιμα τη χώρα στην επιτροπεία».

«Αν το τρίτο αχρείαστο μνημόνιο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2015, οδήγησε τον ΣΥΡΙΖΑ στη διάσπαση της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας, το τέταρτο μνημόνιο τον οδηγεί στην απόλυτη κατάρριψη όλων των μύθων του της τελευταίας 30ετίας» τόνισε η βουλευτής της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη.

Όπως υποστήριξε η κα Μπακογιάννη, με το σημερινό νομοσχέδιο καταρρίφθηκαν οι τρεις μύθοι του ΣΥΡΙΖΑ για αριστερή κοινωνική ευαισθησία, σκληρή διαπραγμάτευση και ότι αυτή η λύση που ψηφίζει είναι μονόδρομος.

Όσον αφορά τα αντίμετρα που κατέθεσε η ΝΔ με τροπολογία την οποία υπογράφουν 13 βουλευτές με επικεφαλής τον Χρήστο Σταϊκούρα, την οποία καλεί την Κυβέρνηση να αποδεχτεί, η αξιωματική αντιπολίτευση προτείνει ποσό 865 εκατ. ευρώ -ή 0,5% του ΑΕΠ- να δοθεί στην ενίσχυση των βρεφονηπιακών σταθμών, στην κατάργηση του ειδικού φόρου στο κρασί και στην επαναφορά του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια στο 13% από 24%, και στη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 20%.

Από τη ΔΗΣΥ, ο Γ. Κουτσούκος έκανε λόγο για «μεταλλαγμένη αριστερά» και για βάρβαρες πολιτικές που προωθεί η συμφωνία, υπογραμμίζοντας ότι τα νέα μέτρα θα πνίξουν την οικονομία και θα είναι ένα μόνιμο βαρίδι για την ανάπτυξη.

Οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις που θα κλιμακωθούν αποτελούν την καλύτερη απάντηση στην προκλητική στάση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης που λένε ότι ο λαός αποδέχεται τα μέτρα, τόνισε ο εισηγητής του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση συνεχίζει την αντιλαϊκή πολιτική.

Ο εισηγητής του Ποταμιού Γ. Μαυρωτάς έκανε λόγο για αναξιοπιστία και κωλυσιεργία της κυβέρνησης που γέννησε τα νέα βαριά μέτρα, χαρακτηρίζοντας τα αντίμετρα «παρηγορητικό αφήγημα» για την ψήφο των βουλευτών της συγκυβέρνησης.

«Αυτή η κυβέρνηση παλεύει να βγάλει τη χώρα από την επιτροπεία» υποστήριξε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ Θανάσης Παπαχριστόπουλος, τόνισε ότι είναι δεδομένη η ποσοτική χαλάρωση και κατηγόρησε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ότι επιμένουν να αγνοούν τις ευθύνες τους και τις πραγματικές αιτίες της κρίσης.

Ο εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων Γ. Κατσιαντώνης έκανε λόγο για δήθεν αντίμετρα, καθώς τελούν υπό την αίρεση επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων.

Στο μεταξύ, τον προσωρινό αποκλεισμό της Χρυσής Αυγής από τη συνεδρίαση αποφάσισε η Ολομέλεια, λόγω του πρωτοφανούς επεισοδίου κατά του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της ΝΔ Ν. Δένδια. Οι βουλευτές της Χρυσής Αυγής έχουν το δικαίωμα να είναι παρόντες αύριο στην ψηφοφορία.

 

Έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής, επί του νομοσχεδίου

 

Προβληματισμό, ως προς τις επεμβάσεις στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και στα ειδικά μισθολόγια, για το αν διασφαλίζεται ή διατηρείται η δίκαιη ισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων του γενικού συμφέροντος της κοινότητας και της ανάγκης προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ατόμου, εκφράζει στην πολυσέλιδη έκθεση της επί του νομοσχεδίου με τη συμφωνία για το κλείσιμο της Αξιολόγησης, η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά τη μείωση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις, σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι «δεν κατοχυρώνεται συνταγματικώς στην κοινωνική ασφάλιση η ευθεία αναλογία (αμιγής ανταποδοτικότητα) μεταξύ των εισφορών και παροχών (ΣτΕ 3487/2008 Ολ. κ.α). Επιτρέπονται δε η θέσπιση ανώτατου ορίου παροχών, η απονομή συντάξεων επί εργατικού ατυχήματος ανεξαρτήτως καταβολής εισφορών ή η μη χορήγηση συντάξεως, παρά την καταβολή εισφορών σε περίπτωση μη θεμελιώσεως του ασφαλιστικού δικαιώματος?».

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, «υπό το φως, τόσο της πρόσφατης νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας, όσο και της ανωτέρω νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α., πρέπει να σταθμισθει?, αν οι προτεινόμενες μειώσεις, διαταράσσουν τη δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται μεταξύ αφενός της προσβολής της σύνταξης ως περιουσιακού αγαθού, το οποίο προστατεύεται από το άρθρο 1 Π.Π.Π. της Ε.Σ.Δ.Α, και αφετέρου του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και αν οι προτεινόμενες περικοπές οδηγούν σε πτώση του βιοτικού επιπέδου κατηγοριών συνταξιούχων τέτοια, που θα συνιστούσε προσβολής της αξιοπρέπειάς τους, λαμβανομένων υπο?ψιν τόσο της έκτασης τους (περικοπή 18% της καταβαλλομένης σύνταξης σε κατηγορίες συνταξιούχων), όσο και του σωρευτικού αποτελέσματός τους».

Τονίζεται ακόμα ότι, «θα πρέπει να συνυπολογιστεί η προηγούμενη, πλήρης, κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας και οι λοιπές μειώσεις των συντάξεων, καθώς και οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επέλθει με διαδοχικές νομοθετικές παρεμβάσεις», ενώ σημειώνεται ότι, «θα πρέπει να σταθμιστεί εάν υπερβαίνουν τα όρια που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη, όπου τίθεται ιδίως το ζήτημα προσβολής της προστατευόμενης, από το άρθρο 1 του Π.Π.Π. της Ε.Σ.Δ.Α., περιούσιας, στο μέτρο που θίγονται ήδη θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα όσων έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 και, ως εκ τούτου έχουν γεγενημένη αξίωση για την καταβολή της σύνταξής τους, δεδομένου, μάλιστα, ότι δεν «προκύπτει με σαφήνεια ο σκοπός δημοσίου συμφέροντος που εξυπηρετεί, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος κατ' αρχήν του θεμιτού ήδη μη χαρακτήρα του επιδιωκόμενου σκοπού και ακολούθως της τήρησης μιας δίκαιης ισορροπίας μεταξύ του σκοπού αυτού και των δικαιωμάτων των συνταξιούχων».

«Σε κάθε περίπτωση, όταν ο νομοθέτης επιχειρεί μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που κατατείνει στον εκ νέου υπολογισμό των συντάξεων, τόσο των ήδη συνταξιούχων όσο και των μελλοντικών δικαιούχων, οφείλει να προβαίνει προηγουμένως σε «εμπεριστατωμένη μελέτη προκειμένου να διαπιστώσει και να αναδείξει τεκμηριωμένα ότι η λήψη των συγκεκριμένων μέτρων είναι συμβατή με τις σχετικές συνταγματικές δεσμεύσεις τις απορρέουσες μεταξύ άλλων από το θεσμό της κοινωνικής ασφάλισης τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας και την προστασία της αξίας του ανθρώπου?» τονίζεται στην έκθεση.

Σε ότι αφορά τα ειδικά μισθολόγια, το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι «?περαιτέρω οι περικοπές αυτές δεν μπορούν να δικαιολογηθούν ούτε εκ του λόγου ότι αποτελούν τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής που περιέχει δέσμη μέτρων για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και την εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών, πρου?πο?θεση, η οποία αποτελεί αναγκαίο όχι όμως και επαρκή όρο για την συνταγματικότητα των εν λο?γω περικοπών».

Στην έκθεση του το Επιστημονικό Συμβούλιο, επικαλούμενο αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σημειώνει:

«Ανεπιτυχώς επιχειρείται η στήριξη της συνταγματικότητας των μέτρων αφενός μεν στην μεγαλύτερη της αναμενομένης ύφεση της ελληνικής οικονομίας, η οποία κατέστησε μεν επιβεβλημένη την λήψη νέων μέτρων, όχι όμως και αναγκαίως την εκ νέου περιστολή του μισθολογικού κόστους του Δημοσίου, αφετέρου δε στην αυξημένη αποτελεσματικότητα των εν λο?γω μέτρων, η οποία, ωστόσο, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την κατ` επανάληψη επιβάρυνση των ίδιων προσώπων. Τέλος, η υπερβαίνουν` αριθ. 2Ο12/211/ΕΕ απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως της 13.3.2012, με την οποία προβλέφθηκε «μείωση κατάργηση 12% κατάργηση μέσο όρο των ειδικών μισθών του δημόσιου τομέα για τους οποίους δεν ισχύει το νέου μισθολόγιο», εν πάση περιπτώσει δεν έχει την έννοια ότι απαλλάσσει τον εθνικό νομοθέτη, κατάργηση την άσκηση της εθνικής δημοσιονομικής πολιτικής στο πλαίσιο εκπληρώσεως των διεθνών υποχρεώσεων της Χώρας, από την τήρησης των προαναφερομένων συνταγματικών διατάξεων και αρχών».

Και συμπληρώνει:

«Υπό το φως των ανωτέρω, δημιουργείται προβληματισμός, ως προς το εάν με την προτεινόμενη αναμόρφωση των «ειδικών μισθολογίων» σε συνδυασμό με την εκτίμηση, κατάργηση την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 1 του Συντάγματος), για ετήσια αύξηση - δαπάνη, που «εκτιμάται στο ποσό των 36,2 εκατ. ευρώ, 83,5 εκατ. ευρώ, 77,5 εκατ. ευρώ, 78,5 εκατ. ευρώ και 76,1 εκατ. ευρώ, για τα έτη 2017, 2018, 2019, 2020 και 2021 αντίστοιχα», αλλά και του ότι, διά του άρθρου 155 του νομοσχεδίου, εξασφαλίζονται, κατ' ελάχιστον, οι αποδοχές των λειτουργών ήδη υπάλληλων που δικαιούνταν την 31.12.2016, επιτυγχάνεται πλήρης και επαρκής προσαρμογής προς τις ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις, την οποία επιτάσσει η συνταγματική αρχή του κράτους».

.