ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ξεχάστε τις ουρές στα super market με τα αυτόματα ταμεία - Δείτε που υπάρχουν

Ξεχάστε τις ουρές στα super market με τα αυτόματα ταμεία - Δείτε που υπάρχουν - Κεντρική Εικόνα

Εμφανίστηκαν πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2012 στα υπερμάρκετ Carrefour - Μαρινόπουλος και αμέσως διευκόλυναν την εξυπηρέτηση των πελατών, ειδικά στις ημέρες και ώρες αυξημένης προσέλευσης. Ο λόγος για τα ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης που σιγά σιγά μπαίνουν και σε άλλες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, επιβεβαιώνοντας ότι ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων πρωτοπορεί στην εφαρμογή καινοτομιών, τεχνολογιών και όχι μόνο. Αλλωστε και μόνο η ιδέα του σούπερ μάρκετ, δηλαδή της επιλογής των προϊόντων, της συγκέντρωσης στο καλάθι και της μεταφοράς στο ταμείο από τον ίδιο τον πελάτη, η ιδέα δηλαδή του self service, ξεκίνησε από αυτόν ακριβώς τον κλάδο ήδη από τις αρχές του περασμένου αιώνα στις ΗΠΑ.

Ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης (self checkout counters αγγλιστί) έχουν τοποθετηθεί από το 2015 σε τουλάχιστον 7 καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος (στα τρία Mega AB, καθώς και στα καταστήματα στον Χολαργό, τον Περισσό, την Κηφισιά, τη Βόρεια Ελλάδα), ενώ στόχος είναι να εφαρμοσθεί το σύστημα αυτό και σε άλλα σημεία πώλησης που πληρούν, βεβαίως, τις απαιτούμενες προϋποθέσεις σε χώρο. Υπενθυμίζεται ότι εδώ και αρκετά χρόνια η ΑΒ Βασιλόπουλος εφάρμοζε την τεχνολογία self scanning, βάσει της οποίας ο καταναλωτής με μια συσκευή μπορούσε να ελέγχει τις τιμές των προϊόντων. Σε πολύ μικρό αριθμό καταστημάτων (για παράδειγμα, στο Ψυχικό) υπήρχε ένα ειδικό ταμείο για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών που χρησιμοποιούσαν αυτή τη συσκευή και πλήρωναν στη συνέχεια με τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας.

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι την τεχνολογία self scanning στην ελληνική αγορά σούπερ μάρκετ είχε εισαγάγει η «Βερόπουλος» (πρόκειται, άλλωστε, για την αλυσίδα που πρώτη από όλους δημιούργησε και ηλεκτρονικό κατάστημα), την οποία όμως σταδιακά εγκατέλειψε. H Metro AEBE, που έχει αναλάβει τον έλεγχο των καταστημάτων της «Βερόπουλος» στην Ελλάδα τα οποία φέρουν πλέον την ονομασία My Market, δεν έχει εγκαταστήσει ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης. Κάτι τέτοιο μάλιστα δεν περιλαμβάνεται στα άμεσα σχέδιά της, καθώς προέχει η ανακαίνιση των σημείων πώλησης και η μετατροπή τους από καταστήματα «Βερόπουλος» σε καταστήματα My Market.

Στην εγκατάσταση ταμείων αυτόματης εξυπηρέτησης έχει προχωρήσει και η «Σκλαβενίτης», ξεκινώντας από τα υπερμάρκετ της (όπως για παράδειγμα στην Καλλιθέα, όπου υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος ) και με στόχο την τοποθέτησή τους σε όσο περισσότερα καταστήματα γίνεται.

Αν και πριν από μερικά χρόνια η χρήση των ταμείων αυτόματης εξυπηρέτησης μάλλον θα έμοιαζε για αρκετούς σαν να... χειρίζεσαι διαστημόπλοιο, η εξοικείωση τα τελευταία χρόνια αφενός με τα «έξυπνα κινητά» και τα tablets και αφετέρου από το 2015 με τη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, τα καθιστά πλέον πιο φιλικά για μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού και φυσικά για τις νεότερες ηλικίες. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒ Βασιλόπουλος κ. Λ. Βρεττάκο, στα καταστήματα όπου έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης, το 15% περίπου των πελατών επιλέγει να τα χρησιμοποιήσει, ποσοστό διόλου ευκαταφρόνητο.

Ο καταναλωτής που επιλέγει αυτή τη μέθοδο πληρωμής κάνει το εξής: πηγαίνει με το καλαθάκι του στο μηχάνημα. Σε περίπτωση που το κατάστημα διαθέτει και κάρτες πιστότητας (με συλλογή πόντων) αρχικά ο καταναλωτής σκανάρει την κάρτα. Στη συνέχεια από το μηχάνημα σκανάρει τον γραμμικό κώδικα (barcode) κάθε προϊόντος, όπως ακριβώς κάνει και ο ταμίας. Στο τέλος, όταν βγαίνει ο λογαριασμός, ο καταναλωτής πληρώνει στο μηχάνημα POS κάνοντας χρήση της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας του. Σε όλες τις περιπτώσεις υπάρχει υπάλληλος προκειμένου να λύσει απορίες και να βοηθήσει τους καταναλωτές. H χρήση των ταμείων αυτόματης εξυπηρέτησης προσφέρεται κυρίως στις περιπτώσεις που ο καταναλωτής έχει αγοράσει έως 20 τεμάχια προϊόντων.

Ας σημειωθεί ότι η εγκατάσταση των ταμείων αυτόματης εξυπηρέτησης δεν καταργεί υφιστάμενες θέσεις εργαζομένων. Τα ταμεία αυτά δεν αντικαθιστούν τα συμβατικά ταμεία, αλλά λειτουργούν συμπληρωματικά. Αλλωστε, οι περισσότερες αλυσίδες επιλέγουν να τα χρησιμοποιούν όταν υπάρχει πολύ μεγάλη κίνηση στα καταστήματα και όχι όλες τις ώρες, προκειμένου να αποφευχθούν οι μεγάλες ουρές στα παραδοσιακά ταμεία.

Τα ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης, τα οποία στο εξωτερικό έκαναν την εμφάνισή τους ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, αναμένεται να φτάσουν τα 60.000 σε όλο τον κόσμο έως το 2018, από 27.000 που ήταν το 2012.

.