ΠΡΟΣΩΠΑ

Σπ. Θεοδωρόπουλος, ο επιχειρηματίας πίσω από την Chipita και το deal με τον Νίκα

Σπ. Θεοδωρόπουλος: O μίστερ Chipita θέλει τη ΒΙΚΗ και όλα τα... αλλαντικά - Κεντρική Εικόνα

Ο άνθρωπος πίσω από το επιχειρηματικό θαύμα της Chipita, που ξεκίνησε ως μια μικρή βιοτεχνία στο Μοσχάτο για να φθάσει σήμερα να προσφέρει τα προϊόντα της στους καταναλωτές 66 χωρών σε όλο τον κόσμο, είτε απευθείας είτε μέσω στρατηγικών συνεργασιών, και να λειτουργεί 17 εργοστάσια σε 9 διαφορετικών χώρες, δύσκολο να πει κανείς ότι δεν λατρεύει τις προκλήσεις.

Για τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, τον επικεφαλής και κύριο μέτοχο της Chipita, η νέα πρόκληση ακούει στο όνομα “Νίκας”. Η συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες της οικονομικά επιβαρυμένης βιομηχανίας αλλαντικών ανοίγει το δρόμο για να αναλάβει η Chipita τις τύχες της εταιρεία που ίδρυσε πίσω στη δεκαετία του 1960 ο Παναγιώτης Νίκας. Το στοχίχημα είναι μεγάλο καθώς, πέραν του σύνθετου εγχειρήματος που προβλέπει “κούρεμα” δανείων και εισροή νέων κεφαλαίων, η πρόκληση είναι να αποκτήσουν τα προϊόντα της ξανά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

Ωστόσο, ο 60χρονος σήμερα επιχειρηματίας είναι μαθημένος στις προκλήσεις. Γένημμα-θρέμμα Αθηναίος, μεγάλωσε στην Νεάπολη. Ο πατέρας του είχε γαλακτοπωλείο το οποίο είχε κληρονομήσει από τον παππού του και ο ίδιος μαζί με τον αδελφό του μεγάλωσαν σε εμπορικό περιβάλλον, γεγονός που διαμόρφωσε και τον ίδιο σε επίπεδο επιχειρηματικής αντίληψης.

Σε ηλικία 16 χρονών αναγκάστηκε μετά την απώλεια του πατέρα του αναγκάστηκε να σηκώσει το βάρος της οικογένειάς του. Οι σπουδές στην ΑΣΟΕΕ ανοίγουν την όρεξη του για επιχειρήσεις και το 1986 πραγματοποιεί την πρώτη του επικερδή κίνηση. Μέσω ενός γνωστού του ενημερώνεται για την κατάργηση του τότε κρατικού μονοπωλίου σπίρτων και αναλαμβάνει την αντιπροσωπεία μιας ιταλικής φίρμας. Η ιδιαιτερότητά τους να ανάβουν πάνω σε οποιαδήποτε επιφάνεια φέρνει τρελές πωλήσεις και μέχρι να απαγορευτούν ως επικίνδυνα ύστερα από οκτώ μήνες κερδίζει ένα σεβαστό κεφάλαιο.

Τότε ήταν που μαθαίνει ότι η Chipita, μια μικρή εταιρεία τροφίμων που στεγαζόταν στο πρώτο όροφο μιας πολυκατοικίας στο Μοσχάτο, πωλείται. Βρίσκει συνεταίρο και αγοράζει το 50% της εταιρείας. Αργότερα εξαγοράζει το μερίδιο του συνεταίρου του. Ο ίδιος έχει πει ότι προκειμένου να βρει χρήματα για αυτή την εξαγορά κατέφυγε σε τοκογλύφους και δανείστηκε με ετήσιο επιτόκιο 60%.

Σε κάθε περίπτωση το ρίσκο βγήκε, όπως και η επιλογή να «γυρίσει» το 1990 την εταιρεία στη παραγωγή κρουασάν όταν μια αγορανομική διάταξη απαγόρευσε να πωλούνται γαριδάκια στα σχολικά κυλικεία.

Η διεθνής πορεία

Πέντε χρόνια αργότερα η εταιρεία μεταφέρεται στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της στη Λαμία και το 1999 εισέρχεται στο Χ.Α. Ακολουθεί η συνεργασία με τη Pepsico και η σταδιακή επέκταση στο εξωτερικό που μετέτρεψε τη Chipita από μια μικρή βιοτεχνία με πωλήσεις 3 εκατ.ευρώ το 1990 σε μια από τις μεγάλες διεθνείς εταιρείες παραγωγής τυποποιημένων τροφίμων (snacks).

Το 1991, κυκλοφόρησε το croissant 7DAYS – ατομικό, συσκευασμένο, μακράς διαρκείας, και πολύ γρήγορα και το mini 7DAYS. Λίγα χρόνια μετά, το 1995, κυκλοφόρησε τα Βake Rolls, ένα καινοτόμο, αλμυρό προϊόν που γνώρισε πολύ γρήγορα μεγάλη επιτυχία. Περίπου την ίδια εποχή, η Chipita ξεκινά την πορεία της διεθνοποίησής της, μια πορεία την οποία ακολουθεί πιστά μέχρι σήμερα. Η ανάπτυξη αυτή πραγματοποιείται με δύο τρόπους: είτε με δικές της εταιρείες είτε με στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλες διεθνείς ή ισχυρές τοπικές εταιρείες.

Ήδη από το 1995, η Chipita «επιχειρεί» εκτός των ελληνικών συνόρων με τη δημιουργία παραγωγικών μονάδων στη Βουλγαρία, την Πορτογαλία και την Αίγυπτο. Aκολουθούν εργοστάσια στην Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Ρωσία, τη Σαουδική Αραβία και πρόσφατα στην Ινδία και την Τουρκία. Παράλληλα με τα εργοστάσια, η Chipita δημιουργεί εμπορικά γραφεία και δομές σε 6 χώρες: Γερμανία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Σερβία, Σλοβακία και Τσεχία.

Σήμερα, η Chipita δραστηριοποιείται διεθνώς σε 4 μεγάλες κατηγορίες προϊόντων: τα croissants και παρεμφερή προϊόντα ζύμης, τα αλμυρά snacks (Bake Rolls), τα cakes και τα ζαχαρώδη προϊόντα. Προσφέρει τα προϊόντα της στους καταναλωτές 66 χωρών συνολικά, είτε απευθείας είτε μέσω στρατηγικών συνεργασιών, τα οποία παράγονται σε 17 εργοστάσια 9 διαφορετικών χωρών.

Αποτέλεσμα ήταν την τριετία 2013-2015, οι πωλήσεις του ομίλου σωρευτικά να αγγίξουν τα 1,06 δισ. Ευρώ, ενώ στις αρχές του 2015 η Chipitaδηλώνει ξανά ως έδρα της την Ελλάδα. Δεν αποκλείεται, να βρει ξανά και το δρόμο προς το Χρηματιστήριο, όπως άλλωστε έχει αναφέρει ως στόχο ο Σπ. Θεοδωρόπουλος. Η απόκτηση της Νίκας, ήδη εισηγμένης στο Χ.Α, μπορεί να διευκολύνει το στόχο του...

.