ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

«Πατάνε γκάζι» οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Δ. Παπαδημητρίου: Η περιφέρεια Αττικής σημαντική για την αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας  - Κεντρική Εικόνα

Το σχέδιο για το «ξεπάγωμα» των επεκτάσεων της Αττικής Οδού μπαίνει ξανά στο τραπέζι. 

Σύμφωνα με πληροφορίες το θέμα αυτό συζητήθηκε σε γεύμα εργασίας που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, ανάμεσα σε στελέχη κατασκευαστικών Ομίλων και την ηγεσία τουΥπουργείου Υποδομών, ενώ τέθηκαν θέματα του κλάδου καθώς και η πορεία των έργων. 

Το σενάριο που παρουσιάστηκε αφορά την επέκταση των παρακάτω οδικών αξόνων και ειδικότερα την ολοκλήρωση της Περιφερειακής Υμηττού με σήραγγα από Λεωφόρο Καρέα μέχρι Λεωφόρο Βουλιαγμένης, την κατασκευή νέου τμήματος από Κορωπί μέχρι Λαύριο, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό και την επέκταση από το σημείο που σταματά σήμερα η Αττική Οδός (Σπάτα) μέχρι την Λεωφόρο Μαραθώνος. 

Το δυσκολότερο σημείο στο έργο είναι βέβαια η οικονομική βιωσιμότητά του έργου και αυτό είναι το στοίχημα που θα κληθεί να κερδίσει το Υπουργείο Υποδομών. 

Να σημειωθεί ότι από το Σεπτέμβριο του 2003, οπότε και δόθηκε στην κυκλοφορία το τελευταίο κομμάτι της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, η επέκταση της Αττικής Οδού επανέρχεται συνεχώς στη δημόσια συζήτηση. Μάλιστα ήδη από το 2007 η κοινοπραξία που κατασκεύασε το έργο πρότεινε να αναλάβει με απευθείας ανάθεση τις επεκτάσεις, με αντάλλαγμα την επέκταση της χρυσοφόρου σύμβασης παραχώρησης. 

Το 2008 η μακέτα των επεκτάσεως της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τους νέους αυτοκινητοδρόμους. Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι επεκτάσεις θα ήταν συνολικού μήκους 71,6 χλμ, ήταν προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ και θα είχαν αποπερατωθεί μέχρι τις αρχές του 2015. 

Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι παρά τις, κατά καιρούς, εξαγγελίες σχεδόν όλων των υπουργών Υποδομών για την προώθηση του έργου που θα μπορούσε να βελτιώσει δραματικά τις μετακινήσεις στην Αττική.

Επιστρέφουν οι χρήστες

Στην Αττική Οδό επιστρέφουν οι χρήστες μετά από μια πενταετία συνεχούς μείωσης της κυκλοφορίας στον βασικό οδικό άξονα της Αττικής η οποία ανέρχεται συσσωρευτικά πάνω από 35% από την αρχή της κρίσης (2009 - 2014).

Η αναστροφή της κατάστασης ξεκίνησε το 2015 με την κυκλοφορία της Αττικής Οδού να αυξάνεται για πρώτη φορά κατά 1,9% σε σχέση με το 2014 και τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 162,77 εκατ. ευρώ από 159,66 εκατ. ευρώ, ενώ τα προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν στα 49,9 εκατ. ευρώ και μετά φόρων στα 29,1 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2015. 

Η άνοδος της κυκλόφορίας των οχημάτων στην Αττική Οδό έφερε χαμόγελα και στους βασικούς μετόχους του οδικού άξονα ήτοι τις: Άκτωρ Παραχωρήσεις (ποσοστό συμμετοχής 59,249%)  J&P ΑΒΑΞ Α.Ε ( ποσοστό 20,8043%), Τράπεζα Πειραιώς ( ποσοστό 9,8807%), ΕΤΕΘ (ποσοστό 10,0231%) και EGIS PROJECTS (ποσοστό συμμετοχής 0,0423%).

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η άνοδος των διελεύσεων συνεχίστηκε και τους πρώτους μήνες του 2016, με ρυθμό ανάπτυξης 3%, ενώ εκτιμάται ότι φέτος τα έσοδα θα είναι αυξημένα κατά 2,8% σε σχέση με το 2015. 

Ως εκ τούτου οι μέτοχοι που συμμετέχουν στην εκμετάλλευση της Αττικής Οδού θα λάβουν για τη χρήση του 2015 γενναία μερίσματα, συνολικού ύψους 62,379 εκατ. ευρώ συνολικά, ήτοι 26,36 ευρώ ανά μετοχή. 

Αυτό σημαίνει ότι η Άκτωρ Παραχωρήσεις θα λάβει 36,7 εκατ. ευρώ, η J&P Αβαξ 12,97 εκατ. ευρώ, η Τράπεζα Πειραιώς 6,16 εκατ. ευρώ, η ΕΤΕΘ 6,25 εκατ. ευρώ και η EGIS PROJECTS 26 χιλ. ευρώ. 

ΠΗΓΗ: insider.gr