ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Προίκα» 20 σταθμοί διοδίων στον επενδυτή που θα πάρει την Εγνατία Οδό

Αναστολή είσπραξης πλευρικών διοδίων στην Πάχη Μεγάρων - Κεντρική Εικόνα

Τέλος του 2016 για γνωρίζουν κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ για το κατα πόσον, και από ποιους, θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το «φιλέτο» της Εγνατίας Οδού.

Η διαδικασία για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού που αφορά στην αξιοποίηση του αυτοκινητοδρόμου και των τριών καθέτων σε αυτόν αξόνων, μέσω της σύναψης σύμβασης παραχώρησης για την λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους από ιδιωτικό επενδυτικό σχήμα, αποφασίστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ και ήδη δρομολογείται η δημοσίευση σχετικής πρόσκλησης προκαταρκτικής διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους. Ήδη όμως οι σύμβουλοι της ιδιωτικοποίησης και το ΤΑΙΠΕΔ εργάζονται προκειμένου να καταστεί όσο το δυνατόν πιο ελκυστικό το συγκεκριμένο asset.

Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες, εξετάζεται να δοθούν “προίκα” στον ιδιώτη επενδυτή 15+5 σταθμοί διοδίων, για τους οποίους θα υπάρξει αναπροσαρμογή του τιμήματος που καταβάλουν οι οδηγοί κατά τη διέλευσή τους. Σήμερα λειτουργούν οκτώ σταθμοί (στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας, στο Μαλακάσι, στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη, στη Μουσθένη Καβάλας, στον Ίασμο Κομοτηνής και στον Προμαχώνα, με διόδια που ξεκινάνε από 1,20 ευρώ (Μάλγαρα) και 2,40 ευρώ στους υπόλοιπους σταθμούς για τα Ι.Χ. 

Τα έσοδα που προέρχονται από όσους σταθμούς είναι ήδη σε λειτουργία, ανέρχονται σήμερα σε περίπου 67 εκατ.ευρώ, όταν συνολικά τα ετήσια έξοδα μόνο για τη συντήρηση της Οδού είναι της τάξης των 40-50 εκατ. ευρώ.

Επί του παρόντος δεν έχει αποφασιστεί η διάρκεια της παραχώρησης, το επικρατέστερο σενάριο όμως αφορά σε 35ετή διάρκεια. ενδεχομένως και 30, ανάλογα με το μοντέλο αξιοποίησης που θα προκριθεί) σε ιδιώτη επενδυτή. Παράλληλα, εξετάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ και η δυνατότητα να αναπτυχθεί κατά μήκος του οδικού άξονα σύστημα φωτοβολταϊκών πάνελς, ώστε αρχικά να καλυφθεί το ενεργειακό κόστος του έργου και η επένδυση να γίνει πιο ελκυστική για τους υποψήφιους ομίλους. Η Εγνατία ξοδεύει ετησίως περί τα 5 εκατ.ευρώ για ενεργειακό κόστος, το οποίο με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να καλυφθεί σε σημαντικό βαθμό, εάν όχι να υπερκαλυφθεί. 

Ένα επίσης θέμα που πρέπει να επιλυθεί αφορά και το ζήτημα της 16ετούς δανειακής σύμβασης της Εγνατίας Οδού με την Τράπεζα Πειραιώς, αρχικού ύψους 250 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση είχε υπογραφεί προ δεκαετίας για την ολοκλήρωση των έργων του οδικού άξονα με ενέχυρο τα διόδια και με όρο τη σταδιακή ανάπτυξη σταθμών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο. Η τράπεζα κατήγγειλε τη δανειακή σύμβαση και τα δύο μέρη εισήλθαν σε διαδικασία διαιτησίας, ενώ καταβάλλεται προσπάθεια το ζήτημα να διευθετηθεί μέσω φιλικού διακανονισμού

Να σημειωθεί τέλος πως με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης πριν από το τέλος του 2016, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει άμεσα, στις αρχές του 2017, στη δημοσίευση των τευχών δημοπράτησης για την παραχώρηση.