ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Koρωνοϊός: «Παράθυρο» για επιπλέον κρατικά δάνεια - Μπαράζ παρατάσεων από την Εφορια

Koρωνοϊός: «Παράθυρο» για επιπλέον κρατικά δάνεια - Μπαράζ παρατάσεων από την Εφορια - Κεντρική Εικόνα

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, και δη οι μικρομεσαίες, δέχονται συντριπτικές πιέσεις από την έξαρση του κορωνοϊού και τα περιοριστικά μέτρα.

Η ανακοίνωση της Κομισιόν, ωστόσο, τροφοδοτεί ελπίδες καθώς αφήνει ανοικτό «παράθυρο» για επιπλέον ενισχύσεις στις επιχειρήσεις με κρατικά δάνεια, τόσο τον Μάιο, όσο και τον Ιούνιο. Το μεγάλο ερώτημα είναι το πόσες τελικά μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα καταφέρουν να πάρουν αυτά τα δάνεια, ώστε να ορθοποδήσουν. Μια άλλη «ανάσα» έρχεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η οποία με νέα της εγκύκλιο έδωσε το σύνθημα για «βροχή» παρατάσεων σε προγραμματισμένες υποχρεώσεις.

Οι νέες «ανάσες» στις επιχειρήσεις από Κομισιόν και ΑΑΔΕ

Σε ό,τι αφορά τα κρατικά δάνεια υπάρχουν συγκεκριμένες εκτιμήσεις για το συνολικό αριθμό δικαιούχων, καθώς και τι ποσά θα λάβει κάθε επιχείρηση.

Η έγκριση από την Κομισιόν του σχήματος της επιστρεπτέας προκαταβολής, δηλαδή των κρατικών δανείων, θα περνούσε στα ψιλά, αν δεν υπήρχε μια μικρή λεπτομέρεια, που επιβεβαιώνει τις πληροφορίες ότι ο κύκλος αυτών των χρηματοδοτήσεων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν θα κλείσει τον Απρίλιο.

Σύμφωνα με το economistas όπως αναφέρει η ανακοίνωση από τις Βρυξέλλες, «οι επιστρεπτέες προκαταβολές θα εκταμιεύονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) απευθείας στις επιχειρήσεις, χωρίς τη διαμεσολάβηση των τραπεζών. Η στήριξη στο πλαίσιο αυτού του καθεστώτος θα χορηγείται έως τις 30 Ιουνίου 2020» κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι το υπουργείο Οικονομικών έχει αφήσει ανοικτό το «παράθυρο» για ανάλογα κρατικά δάνεια και τον Μάιο και τον Ιούνιο, χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί ακόμα αν η χρηματοδότηση θα ανέβει.

Φυσικά υπάρχει ένα «αλλά» και δεν είναι άλλο από το πόσες τελικά μικρομεσαίες θα μπορέσουν να πάρουν αυτά τα δάνεια. Αν επιβεβαιωθούν οι αρχικές εκτιμήσεις για 400.000 δικαιούχους, τότε αυτά τα κεφάλαια κίνησης δεν θα ξεπεράσουν τις 2.500 ευρώ ανά περίπτωση, καθιστώντας μονόδρομο την επέκταση του πλαισίου και τους επόμενους μήνες. Αν πάλι επιβεβαιωθούν όσοι υποστηρίζουν ότι η πληθώρα των λογιστικών όρων θα κρατήσει εκτός σχήματος μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων, τότε δημιουργείται ένα άλλο, ακόμα πιο σύνθετο πρόβλημα: το πώς θα πέσει χρήμα στις εκατοντάδες χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν και δεν θα έχουν πρόσβαση στα νέα χρηματοδοτικά «εργαλεία», που θα ενεργοποιηθούν από τις τράπεζες, καθώς πολύ απλά δεν έχουν τις προϋποθέσεις φερεγγυότητας. Αυτός ήταν, άλλωστε, ο λόγος που στήθηκε το σχήμα της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Ο κίνδυνος με τις επιταγές

Η αγορά φωνάζει και για έναν ακόμα λόγο. Η απόφαση για «πάγωμα» των επιταγών σε ορίζοντα 75 ημερών δεν λύνει το πρόβλημα αλλά το κουκουλώνει κι απαιτούνται πρόσθετες παρεμβάσεις, καθώς ήδη δημιουργούνται συνθήκες «ζούγκλας», όπου βασιλιάς είναι το μετρητό και όσοι δεν διαθέτουν ρευστότητα κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς, μετά το «πάγωμα» των 75 ημερών, έχουν αναβιώσει συνθήκες capital controls, όπου άπαντες ζητούσαν να πληρωθούν με μετρητό. Προφανές είναι ότι σε τέτοιες συνθήκες, υπάρχει κίνδυνος να σκάσουν «κανόνια» αν τα συναρμόδια υπουργεία δεν λάβουν συμπληρωματικά μέτρα.

Η ΓΣΕΒΕΕ και ο Εμπορικός Σύλλογος συμπλέουν στη γραμμή ότι το Κράτος πρέπει βάλει πλάτη με εγγυήσεις. Πώς; Οι Τράπεζες να υποχρεούνται αμέσως να παράσχουν χρηματοδότηση στον εκδότη μιας ακάλυπτης επιταγής ίση με το 100% του ποσού της αξίας της, με χορήγηση δυνατότητας υπερανάληψης από τον λογαριασμό από τον οποίο σύρεται η επιταγή, με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου και με προνομιακό συμβολικό επιτόκιο. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να υπάρχει ένα όριο χρηματοδότησης ανά πελάτη με βάση τον συνήθη κύκλο εργασιών της επιχείρησης. Από την άλλη, ο πελάτης θα πρέπει να αποδεικνύει την έκδοση της επιταγής πριν την 10η Μαρτίου, προσκομίζοντας το αντίστοιχο παραστατικό προς εξόφληση του οποίου είχε εκδώσει την επιταγή (π.χ. τιμολόγιο, σύμβαση κ.λπ.).

Σε περίπτωση που για τον οποιοδήποτε λόγο ο εκδότης μιας μεταχρονολογημένης επιταγής δεν ασκήσει το παραπάνω δικαίωμά του (όπως αυτό θα αποδεικνύεται από σχετική βεβαίωση της Τράπεζας του εκδότη), ο κομιστής της επιταγής θα δικαιούται άμεσης έκτακτης χρηματοδότησης από την Τράπεζα του, ακόμη και καθ’ υπέρβαση του χρηματοδοτικού του ορίου, ίση με το 100% του ποσού της επιταγής. Η άσκηση του παραπάνω δικαιώματος του κομιστή προϋποθέτει την εκχώρηση στην χρηματοδοτούσα Τράπεζα όλων των δικαιωμάτων του επί της επιταγής. Και η χρηματοδότηση αυτή θα έχει την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.

«Βροχή» παρατάσεων από την ΑΑΔΕ

Την ίδια ώρα, η ΑΑΔΕ έδωσε με εγκύκλιο της το… σύνθημα για «βροχή» παρατάσεων:
• η κοινοποίηση πράξεων προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή προστίμου και οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή προστίμου,αναστέλλεται έως τις 30 Απριλίου 2020.
• οι προθεσμίες σχετικά με πληροφορίες, αντίγραφα βιβλίων και στοιχείων ή άλλα έγγραφα που ζητούνται από τη Φορολογική Διοίκηση στο πλαίσιο ελέγχου, αναστέλλονται έως την 31η Μαΐου 2020
• οι προθεσμίες για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής, που έχουν λήξει ή λήγουν από την 11η Μαρτίου 2020 έως και την 31η Μαΐου 2020 αναστέλλονται για 60 ημέρες
• η επιβολή των διασφαλιστικών μέτρων αναστέλλεται για όσο χρονικό διάστημα διατηρείται σε ισχύ το μέτρο της προσωρινής, μερικής ή ολικής, αναστολής της λειτουργίας των δικαστηρίων και των εισαγγελιών της Χώρας.