ΕΛΛAΔΑ

Σενάριο για ΣΔΙΤ φέρνει η έλλειψη χρημάτων για τις επεκτάσεις της Γραμμής 4

Σενάριο για ΣΔΙΤ φέρνει η έλλειψη χρημάτων για τις επεκτάσεις της Γραμμής 4 - Κεντρική Εικόνα

Επανέρχεται το σενάριο για κατασκευή των νέων τμημάτων της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας με σύμβαση παραχώρησης ή ΣΔΙΤ, καθώς μόνο με ιδιωτικά κεφάλαια θα καλυφθεί το μεγάλο κενό στη χρηματοδότηση. Την Παρασκευή, σε ομιλία του σε συνέδριο του Economist, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Θεόδωρος Παπαδόπουλος υποστήριξε πως η κρατική εταιρεία έχει ήδη επεξεργαστεί κάποια σενάρια για τα τμήματα Β' έως Δ' της νέας γραμμής 4.

Ως γνωστόν, το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεΐκου - Γουδή), με 15 σταθμούς και κόστος άνω του 1,5 δισ. ευρώ, προωθείται ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Τα υπόλοιπα τέσσερα τμήματα της γραμμής 4 εκτιμάται πως θα κοστίσουν περί τα 2,86 δισ. ευρώ, με τον κ. Παπαδόπουλο να υποστηρίζει πως ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να συμμετάσχει στη χρηματοδότηση, την κατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία.

Το μοντέλο που έχει επεξεργαστεί η Αττικό Μετρό, η οποία στο τέλος του έτους θα βγει στις αγορές προκειμένου να διερευνήσει το ενδιαφέρον των κατασκευαστών και των επενδυτών, προβλέπει παραχώρηση της λειτουργίας του μετρό για 35 χρόνια, με προβλεπόμενα έσοδα ιδιωτών 2,5 δισ. ευρώ (ετήσια έσοδα περί τα 71,4 εκατ. ευρώ για τον παραχωρησιούχο και μέση τιμή εισιτηρίου 0,67 ευρώ, ποσό που δεν δείχνει την πραγματική εικόνα καθώς υπάρχουν πολλοί δικαιούχοι δωρεάν εισιτηρίου). Με βάση το ίδιο μοντέλο, το δημόσιο θα συνεισφέρει το 62% των κεφαλαίων, το 28% θα προέλθει από δάνειο των ιδιωτών και το 10% από ίδια κεφάλαια των τελευταίων.

Το Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός - Φάρος - Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα / Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα που διέρχεται από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ., περιλαμβάνει 35 σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:

 Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου - Γουδή (μήκους 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς)

 Τμήμα Β: Γουδή - Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ. και 8 σταθμούς)

 Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός - Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ. και 3 σταθμούς)

 Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου - Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ. και 6 σταθμούς)

• Τμήμα Ε: Μαρούσι - Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ. και 3 σταθμούς)