ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δραγασάκης: Εφικτός ο στόχος για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025

Δύσκολος, αλλά όχι ανέφικτος είναι ο στόχος για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025, όπως προβλέπει η αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης, σύμφωνα με όσα επισήμανε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης.
Σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους, πριν από το πρόγευμα εργασίας, που παραθέτει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ), με επίσημο προσκεκλημένο τον ίδιο, ο κ.Δραγασάκης επισήμανε ότι το 50% του ΑΕΠ είναι μεν ο ποσοτικός στόχος, αλλά επιδίωξη της κυβέρνησης είναι οι εξαγωγές να βελτιωθούν και ποιοτικά, δηλαδή "να περικλείουν περισσότερη προστιθέμενη αξία παραγόμενη στην Ελλάδα".
"(Για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους) έχουμε μπροστά μας έξι χρόνια. Δεν είναι ανέφικτος στόχος, είναι δύσκολος βέβαια, αλλά αν δεν έχουμε εξωτερικές αναταράξεις, να κόψουν τη δική μας πορεία, θεωρώ ότι είναι διεκδικήσιμος, στο πλαίσιο της στρατηγικής που έχουμε κατά νου" σημείωσε ο κ.Δραγασάκης και πρόσθεσε: "Ήδη δημιουργήσαμε το 2016 μια διυπουργική επιτροπή εξωστρέφειας. Τώρα θέλουμε να την αναβαθμίσουμε σε κυβερνητικό συμβούλιο, ούτως ώστε να εξασφαλίσουμε ότι όλα τα υπουργεία θα κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν. Έχουμε ένα στρατηγικό σχέδιο, αναβαθμίζουμε τον Enterprise Greece, που γίνεται βραχίονας για την υλοποίηση αυτής της στρατηγικής, έχουμε αποτελέσματα ήδη, τα οποία είναι ενθαρρυντικά και υπό αυτή την έννοια θεωρώ ότι ο στόχος (για το 50%) είναι εφικτός, αν και δύσκολος, αλλά αξίζει να παλεύει κανείς για στόχους που να είναι λίγο πιο μπροστά από αυτό που θεωρούμε δεδομένο".
Την εκτίμηση ότι ο στόχος για αύξηση των εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ ώς το 2025, έναντι "πολύ κάτω από 20% το 2018", διατύπωσε από την πλευρά του, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι για να γίνει πραγματικότητα χρειάζεται να υπάρχουν τα κατάλληλα κίνητρα, σε σχέση με ανταγωνιστικές χώρες. "Ανταγωνιζόμαστε δυνατές οικονομίες, οικονομίες με πολύ χαμηλότερη φορολογία κι εργατικό και ασφαλιστικό κόστος και φυσικά, εφόσον μπορούμε να ξεπεράσουμε εγγενείς αδυναμίες που υπάρχουν, ναι, μπορούμε να τον κατακτήσουμε και ο στόχος αυτός να υλοποιηθεί ακόμη πιο γρήγορα", ανέφερε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
Αναφορικά με την πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ, ο Γιάννης Δραγασάκης, επεσήμανε τη δυνατότητα της Ελλάδας να αρχίσει να εξοφλεί μέρος του χρέους της σε συνδυασμό με τα ήδη σημαντικά αποθέματα ρευστότητας που έχουν επιτευχθεί. Κατά τον ίδιο, μέτρα κοινωνικής στήριξης θα υπάρξουν στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως από την απόφαση του Eurogroup, ενώ σύντομα αναμένονται εξαγγελίες για τη ρύθμιση των δανείων του μέρους εκείνου της κοινωνίας, που έχει ακόμη χρέη, τα οποία δεν μπορεί να εξυπηρετήσει.
Αναλυτικότερα, μιλώντας σε δημοσιογράφους πριν από το πρόγευμα εργασίας, που παραθέτει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ), με επίσημο προσκεκλημένο τον ίδιο, ο κ.Δραγασάκης επισήμανε ότι "αυτό που θα προκύψει σήμερα από το Eurogroup είναι η επιβεβαίωση της ανοδικής πορείας της χώρας και με το 1 δισ. ευρώ που θα δοθεί -το οποίο δεν είναι δάνειο, δεν είναι δόση, είναι κέρδη που πραγματοποίησαν οι κεντρικές τράπεζες της Ευρώπης αγοράζοντας ελληνικά ομόλογα σε χαμηλή τιμή(...)- τα ήδη σημαντικά αποθέματα ρευστότητας που έχουμε, μας επιτρέπουν να αρχίσουμε να εξοφλούμε μέρος από το χρέος μας. Θέλουμε να ξεκινήσουμε από το χρέος προς το ΔΝΤ, διότι είναι πολύ υψηλό το επιτόκιο. Άρα εξοφλώντας ένα χρέος που έχει επιτόκιο 5%, με χρήματα που τα δανειζόμαστε πολύ χαμηλότερα τώρα ή τα έχουμε από πριν, πρώτον θα έχουμε ένα όφελος οικονομικό, δεύτερον, θα μειώσουμε το χρέος μας και ιδίως για ομόλογα που λήγουν τα επόμενα χρόνια και τρίτο και πιο σημαντικό θωρακίζουμε τη χώρα έναντι μελλοντικών αναταράξεων, αν υπάρξουν. Δηλαδή και κάτι να συμβεί, δεν θα έχουμε να εξοφλούμε πολλά δάνεια τα επόμενα χρόνια, κι έχουμε και αποθέματα, άρα μπορούμε με μεγαλύτερη ασφάλεια να προχωρούμε στον δικό μας δρόμο. Από το Eurogroup περιμένουμε θετικά νέα, κυρίως με την έννοια αυτή".
Eρωτηθείς αν η απόδεσμευση του 1 δισ. σε συνέχεια του σημερινού Eurogroup ενδέχεται να σηματοδοτήσει την ενεργοποίηση νέων μέτρων κοινωνικής στήριξης, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης απάντησε: "Ναι, αλλά όχι μόνο λόγω της απόφασης του Eurogrοup.΄Eχουμε μπει σε μια νέα φάση (...) όλες οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού πέρυσι στη ΔΕΘ έχουν υλοποιηθεί και (έγιναν) πολλά άλλα που δεν είχαν εξαγγελθεί. (...) Δεν πρόκειται πια τόσο για έκτακτα μέτρα, όσο πρόκειται για μόνιμες πολιτικές. Δηλαδή, το επίδομα αλληλεγγύης, το επίδομα ενοικίου και μια σειρά άλλα μέτρα δεν είναι κάτι πρόσκαιρο, αλλά νέες μορφές στήριξης της κοινωνίας. Τέτοια μέτρα λοιπόν θα υπάρξουν, ανεξάρτητα από την απόφαση του Eurogrοup, διότι είναι αναγκαίο και μας το επιτρέπει κι η ανάκαμψη της οικονομίας. Προτεραιότητά μας τώρα είναι αυτό το κομμάτι της κοινωνίας που έχει ακόμη χρέη και δεν μπορεί να τα εξυπηρετήσει, διότι άλλαξαν οι συνθήκες κτλ. Τα υπουργείο Οικονομικών κι Απασχόλησης συζητούν μορφές ρύθμισης αυτών των δανείων και πιστεύω πως σύντομα θα έχουμε εξαγγελίες".
Για τις ονομασίες στα μακεδονικά προϊόντα
Αβάσιμη χαρακτήρισε την όλη ανησυχία γύρω από τα εμπορικά σήματα που εμπεριέχουν τον όρο "Μακεδονία" ή "μακεδονικό" ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης, ενώ πρόσθεσε ότι η σχετική συζήτηση εμπεριέχει στοιχεία παραπληροφόρησης και "κάνει ζημιά, καθώς δημιουργεί έλλειψη αυτοπεποίθησης και σιγουριάς. Πρόσθεσε ότι ουδέν πρόβλημα υπάρχει, καθώς μόνο οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν κατοχυρώσει προϊόντα ως Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ δήλωσε εντυπωσιασμένος που στις 2 Απριλίου, με την ευκαιρία της παρουσίας του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στα Σκόπια, "έγινε σε μία ημέρα ό,τι δεν γινόταν επί 20-30 χρόνια".
Αναλυτικότερα, μιλώντας σε δημοσιογράφους πριν από το πρόγευμα εργασίας, που παραθέτει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ) στη Θεσσαλονίκη, με επίσημο προσκεκλημένο τον ίδιο, ο κ.Δραγασάκης διαβεβαίωσε πως σε ό,τι αφορά τα εμπορικά σήματα, η κυβέρνηση έχει πάρει όλα τα μέτρα. "Εφόσον λοιπόν έχουμε τώρα τη Συμφωνία, που προβλέπει ότι θα υπάρχει μια επιτροπή, ώστε και όποιο πρόβλημα υπάρχει να μπορεί να συζητηθεί, κι εφόσον οι γείτονές μας προσχωρήσουν στην ΕΕ και άρα υιοθετήσουν το ευρωπαϊκό πλαίσιο, (...) εμείς έχουμε μόνο δυνατότητες και κανένα πρόβλημα" είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι μεταξύ των επιχειρηματιών των δύο χωρών έγιναν περίπου 600 συναντήσεις "κι όλα αυτά δημιουργούν ένα κλίμα αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας, ασφάλειας και σταθερότητας, από το οποίο έχουμε να επωφεληθούμε εμείς, αυτοί και όλη η περιοχή ευρύτερα".
Μάλιστα, εκ μέρους του κ.Δραγασάκη διανεμήθηκε στους συμμετέχοντες στο πρόγευμα του ΣΕΒΕ ένα κείμενο με διευκρινίσεις για θέματα που αφορούν τα εμπορικά σήματα, στο οποίο επισημαίνεται -μεταξύ άλλων- ότι οι πέντε δεσμεύσεις που ανέλαβε την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνάντηση με παραγωγικούς φορείς της Βόρειας Ελλάδας, "είτε στηρίζονται σε ανακριβή δεδομένα είτε υλοποιούνται ήδη από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης".
Στο κείμενο, με σχόλια των γενικών γραμματειών των αρμόδιων υπουργείων, επισημαίνεται -ως προς τη δέσμευση του κ.Μητσοτάκη για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων να κατοχυρώσουν εμπορικά σήματα- ότι αυτό υλοποιείται ήδη από το 2018, με επιδοτήσεις αξίας 2000 και 8000 ευρώ. «Ωστόσο, όπως προκύπτει από έρευνα στη διεθνή διαδικτυακή βάση δεδομένων TM-VIEW της ΕΕ, επιχειρήσεις της πΓΔΜ δεν έχουν κατοχυρώσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο εμπορικά σήματα με τους όρους "macedonian", "Macedonia" κτλ, όταν οι αντίστοιχες καταχωρίσεις από ελληνικές επιχειρήσεις ανέρχονται σε 19 (στοιχεία ώς 25/1)».
Σχετικά με τη δέσμευση που αφορά την κατοχύρωση περισσότερων μακεδονικών προϊόντων ως ΠΟΠ και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) στην ΕΕ, στο κείμενο υπογραμμίζεται ότι αυτό δεν το κάνει το κράτος, αλλά οι ίδιες οι επιχειρήσεις και οι παραγωγοί. "Όλοι οι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι αυτό δεν εντάσσεται στις αρμοδιότητες καμίας κρατικής αρχής, αλλά πρόκειται πάντα για πρωτοβουλία των επιχειρηματιών στις περιπτώσεις που το επιθυμούν" τονίζεται, ενώ προστίθεται ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει κανένα αγροτικό προϊόν -πλην οίνου- ΠΟΠ, ΠΓΕ ή ΕΠΙΠ (Εγγυημένα Παραδοσιακά Ιδιότυπα Προϊόντα)- το οποίο να φέρει στην ονομασία του τον όρο "Μακεδονία" ή "Μακεδονικό", ούτε υπήρξε ποτέ στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σχετικό αίτημα που να μην προχώρησε.
Τι ισχύει, κατά το υπουργείο, για τα μακεδονικά κρασιά
Σε σχέση με τα μακεδονικά κρασιά, στο κείμενο διευκρινίζεται ότι η ελληνική προστατευόμενη ένδειξη στους οίνους "Μακεδονία" είναι κατοχυρωμένη στην επίσημη κοινοτική βάση e-bacchus και χρησιμοποιείται μόνο για ελληνικούς οίνους, που προέρχονται από το γεωγραφικό διαμέρισμα της Μακεδονίας και από συγκεκριμένες ποικιλίες οινοστάφυλων. Η κατοχύρωση αυτή αφορά την ΕΕ και επεκτείνεται στις συμφωνίες της με τρίτες χώρες. Για αυτόν τον λόγο, τονίζεται, μέχρι τώρα η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όποτε χρειάστηκε, είναι πως δεν μπορούν να κυκλοφορούν κρασιά από τη γειτονική χώρα με την ένδειξη "μακεδονικός/"Μακεδονία", ενώ αντίστοιχη προστασία υπάρχει για τις επωνυμίες "Τσίπουρο Μακεδονίας" και "Ούζο Μακεδονίας".
Ως προς τη δέσμευση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για έκδοση υπουργικής απόφασης, η οποία θα απονέμει αυτόματα το σήμα "GR" στα προϊόντα όλων των μακεδονικών επιχειρήσεων, που έχουν κατοχυρώσει το παράγωγο "μακεδονικός/ή/ό" στο σήμα τους, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτά είναι ελληνικά, οι γενικοί γραμματείς των αρμόδιων υπουργείων αναφέρουν ότι πρόκειται για τεχνικά ανέφικτη και επικίνδυνη για τους καταναλωτές επιλογή. "Είναι γνωστό τοις πάσι πως ένα τέτοιο σήμα δεν έχει κατοχυρωθεί πουθενά" τονίζεται.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, τη δέσμευση για άσκηση βέτο στην ενταξιακή πορεία της γειτονικής χώρας στην ΕΕ, "όσο τα εθνικά συμφέροντα δεν διασφαλίζονται και αν δεν επιλυθούν τα σχετικά με τα μακεδονικά προϊόντα προβλήματα", στο κείμενο υπογραμμίζεται ότι "η υπόσχεση αυτή προδίδει πλήρη άγνοια του τρόπου με τον οποίο θέματα σημάτων συνδέονται με ενταξιακές διαπραγματεύσεις. Το ζητούμενο είναι η Βόρεια Μακεδονία να σεβαστεί το ευρωπαϊκό δίκαιο των σημάτων. Αυτό συμφέρει πρώτα και κύρια τις ελληνικές επιχειρήσεις, που έχουν κατοχυρώσει ευρωπαϊκά σήματα βάσει της αρχής της χρονικής προτεραιότητας. Αν το εθνικό δίκαιο της Βόρειας Μακεδονίας εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό, πώς ακριβώς θα ασκηθεί βέτο για αυτό το θέμα και τι θα ζητηθεί για να αρθεί το βέτο; Η αλλαγή ενεργειών ιδιωτών, όπως είναι η καταχώριση σήματος, ανοίγοντας ζητήματα στην πολιτική και τη φήμη των ελληνικών επιχειρήσεων;".
Αναφερόμενος στις συναντήσεις της 2ης Απριλίου, ο κ.Δραγασάκης επισήμανε ακόμη ότι κατά τις συζητήσεις με τους υπουργούς της Βόρειας Μακεδονίας διαπιστώθηκε "ότι οι άνθρωποι αυτοί (...) έχουν ρεαλισμό και φιλοδοξία να γίνουν σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, θέλουν να ενταχθούν στην ΕΕ και θέλουν βοήθεια σε αυτό. Άρα, το ερώτημα που τίθεται είναι: θα βοηθήσουμε εμείς αυτή τη χώρα ή θα τη βοηθήσουν κάποιοι άλλοι; Θέλουν να φτιάξουν στρατό, δεν έχουν μέσα να επιτηρούν εναέριο χώρο, μας πρότειναν να το κάνουμε εμείς αυτό. Είναι σωστό αυτό ή θα έπρεπε να αρνηθούμε και να πούμε πηγαίνετε σε κάποια άλλη χώρα;".
Τι λένε οι εξαγωγείς
Πάντως, από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Γεώργιος Κωνσταντόπουλος, ερωτηθείς σχετικά, απάντησε πως δεν θεωρεί υπερβολικές τις ανησυχίες για τα εμπορικά σήματα. «Αρκεί να κάνετε μια βόλτα μαζί μας στις επόμενες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, στη "Fancy Food" τον Ιούνιο ή στην "Anuga" τον Οκτώβριο, για να δείτε τα σήματα της Βόρειας Μακεδονίας πώς θα βρίσκονται εκεί, με ποια δυναμική, με τι κοστολόγιο, πόσο θα πωλούνται τα κρασιά της Βόρειας Μακεδονίας που θα λέγονται "μακεδονικά" και πόσο τα αντίστοιχα προϊόντα της Μακεδονίας μας εδώ και μια σειρά άλλων προϊόντων. Πασχίσαμε, ιδρώσαμε, πολεμήσαμε για να κάνουμε το μακεδονικό brand γνωστό με μια συγκεκριμένη ποιότητα, αλλά δυστυχώς και με ένα συγκεκριμένο κοστολόγιο, για το οποίο δεν ευθυνόμαστε πάντα εμείς (οι επιχειρηματίες). Και φυσικά για όλα αυτά τα θέματα, αναγκαζόμαστε δυστυχώς να αποδείξουμε ξανά σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον ποιοι είμαστε, την ταυτότητά μας, τις επωνυμίες μας, τα προϊόντα μας που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στις διεθνείς αγορές και μπαίνουμε σε υπερβολικά κόστη, σε νομικές διαμάχες, σε επιτροπές, σε διεθνείς ομάδες για να αποδείξουμε ότι τα προϊόντα μας λέγονται μακεδονικά, ότι οι επιχειρήσεις μας είναι μακεδονικές... Καταλαβαίνετε ότι αυτό μόνο καλό δεν είναι», υπογράμμισε ο κ.Κωνσταντόπουλος.