ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις στις αγορές της Μέσης Ανατολής

Ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις στις αγορές της Μέσης Ανατολής - Κεντρική Εικόνα

Στις αξιόλογες ευκαιρίες που υπάρχουν για τις ελληνικές επιχειρήσεις στους τομείς υπεργολαβικής ανάληψης έργων δημιουργίας και εκσυγχρονισμού υποδομών, εξαγωγών δομικών υλικών και μεταφοράς ελληνικής τεχνογνωσίας, ως αποτέλεσμα της άνθησης του κλάδου κατασκευών σε αγορές της Μέσης Ανατολής, αναφέρθηκαν οι σύμβουλοι οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων, ΟΕΥ Α' Καΐρου, Παντελής Γκάσιος και επικεφαλής ΟΕΥ Β. Ελλάδας, Αλέξανδρος Αλεξιάδης, στη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη ο οργανισμός Enterprise Greece και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), με θέμα "Προοπτικές Ανάπτυξης του Κλάδου των Δομικών Υλικών στον Αραβικό Κόσμο".

Στο χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του ΒΕΘ Αναστάσιος Καπνοπώλης, ανέφερε ότι η Ελλάδα και οι αραβικές χώρες συνδέονται με μια ξεχωριστή σχέση φιλίας, κατανόησης και αλληλοεκτίμησης, και επισήμανε ότι οι αραβικές χώρες ήταν και παραμένουν ένα ελκυστικό πεδίο δραστηριότητας για τις ελληνικές εταιρίες, ιδιαίτερα σε τομείς οι οποίοι γνωρίζουν ιδιαίτερη ανάπτυξη, όπως οι κατασκευές. "Οι χώρες του αραβικού κόσμου διατηρούν ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, διαθέτουν σημαντικούς ενεργειακούς πόρους, εξακολουθούν να επενδύουν στην ανάπτυξη των υποδομών τους. Εξακολουθούν να έχουν ανάγκη από αξιόπιστους εταίρους, με υψηλή τεχνογνωσία, με ευρωπαϊκό προφίλ και ταυτόχρονα βαθιά γνώση των ιδιαιτεροτήτων της αραβικής αγοράς", είπε και πρόσθεσε: "η εξωστρέφεια, η ανταγωνιστικότητα και η υψηλή τεχνογνωσία δεν έπαψαν ποτέ να αποτελούν προτεραιότητα για τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας μας. Αντίθετα, έχουν αποτελέσει τους κύριους στρατηγικούς μοχλούς, για την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων ενάντια στην οικονομική κρίση".

Ανθίζουν οι κατασκευές σε Αίγυπτο, αυξημένη η ζήτηση για δομικά υλικά

Τη θέση του ότι η άνθηση του κλάδου κατασκευών στην Αίγυπτο έχει οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση δομικών υλικών, διατύπωσε του ο κ. Γκάσιος, προσθέτοντας ότι ο καλύτερος τρόπος να κάνει μια εταιρεία δουλειές στη χώρα, είναι να αναλαμβάνει έργα που αναθέτει ο στρατός. Τόνισε, ότι η Αίγυπτος είναι μία αγορά πολλά υποσχόμενη για τους Έλληνες κατασκευαστές, αφού σύμφωνα και με εκτίμηση της Παγκόσμιας Τράπεζας, οι ανάγκες της χώρας σε έργα υποδομών και κατοικίας φτάνουν τα 675 δισ. δολάρια σε βάθος 20ετίας. Μάλιστα, αποκάλυψε ότι ήδη ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες έχουν δείξει ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο του Καϊρου και το πρόγραμμα αναβάθμισης λιμένων. Όπως είπε οι παραγωγοί δομικών υλικών, κυρίως ιδιωτικές εταιρείες, της Αιγύπτου καλύπτουν περίπου το 75% της εγχώριας ζήτησης, γεγονός που φανερώνει ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για καινοτόμα δομικά υλικά.

Ανέφερε, σπίσης, ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις οι εισαγωγές δομικών υλικών το 2018 ανήλθαν 12,8 δισ. δολάρια, έναντι περίπου 10,5 δισ. δολάρια πρόπερσι, εξήγησε ότι το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των αιγυπτιακών εισαγωγών αφορά κυρίως μεταλλικά προϊόντα και τόνισε ότι η πλειονότητα των ευρωπαϊκών εξαγωγών προς Αίγυπτο, απαλλάσσεται από δασμολογικές επιβαρύνσεις, με βάση τη Συμφωνία Σύνδεσης Ε.Ε.- Αιγύπτου.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Γκάσιος, η μεγέθυνση του ΑΕΠ του κλάδου κατασκευών ανήλθε το 2016 - 17 σε 9,5% και το 2017 - 2018 σε 10%, η συμμετοχή των κατασκευών στο αιγυπτιακό ΑΕΠ αυξήθηκε από 4,5% το 2012 - 13 σε 6% του ΑΕΠ το 2017 - 18 και σύμφωνα με κλαδικές εκτιμήσεις ο αιγυπτιακός κατασκευαστικός κλάδος αναμένεται να μεγεθύνεται κατά 8% ετησίως μέχρι το 2021. Σημείωσε, επίσης, ότι το συνολικό στεγαστικό έλλειμμα της Αιγύπτου ανέρχεται σε 3 εκατ. οικιστικές μονάδες, η εγχώρια ζήτηση κατοικιών κυμαίνεται μεταξύ 350 και 500 χιλ. οικιστικών μονάδων ετησίως, ενώ η συνολική αξία των υπό υλοποίηση και σχεδιασμό έργων στη χώρα ανέρχεται σε 395,7 δισ.δολάρια.

"Κύριο διακύβευμα της αιγυπτιακής πολιτικής οικιστικής ανάπτυξης είναι η διευκόλυνση και η αύξηση της πρόσβασης των πολιτών με κατώτερα και μεσαία εισοδήματα στη στέγαση", τόνισε και συμπλήρωσε ότι στην υλοποίηση του μεγάλου προγράμματος του 2011 για κατασκευή 1 εκατ. κατοικιών για πολίτες χαμηλού εισοδήματος έχει υπάρξει εξαιρετική καθυστέρηση, αφού μέχρι το τέλος του 2017 είχαν κατασκευαστεί μόλις 250 χιλ. κατοικίες.

Έργα άνω των 850 δισ. δολαρίων στην Σαουδική Αραβία

"Οποια ελληνική επιχείρηση καταφέρει να τοποθετηθεί στη Σαουδική Αραβία, είναι σαν να έχει ήδη μπει και στις γύρω χώρες της περιοχής", επισήμανε από την πλευρά του ο σύμβουλος Α' Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων επικεφαλής ΟΕΥ Βόρειας Ελλάδας, Αλέξανδρος Αλεξιάδης, υπογραμμίζοντας ότι από το 2019-2020 και μετά θα ανοίξει και πάλι η αγορά για τα δομικά υλικά στην αγορά της Σαουδικής Αραβίας και των άλλων πετρελαιοπαραγωγών χωρών της περιοχής.

"Μετά από μια μακρά περίοδο ύφεσης και στασιμότητας, επιτέλους στη Σαουδαραβική αγορά ο κατασκευαστικός, τεχνικός κλάδος, παρουσιάζει σταδιακά σημάδια ανάκαμψης", υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι στο τέλος του 2014, πολλά μεγάλα έργα είτε διακόπηκαν τελείως, είτε η υλοποίησή τους έως και σήμερα προχωρά με πολύ χαμηλούς ρυθμούς. Όπως είπε χαρακτηριστικά, σε 4.700 ανέρχονται τα κατασκευαστικά έργα συνολικής αξίας 852,3 δισ. δολαρίων που "τρέχουν" στη χώρα, μεταξύ των οποίων η κατασκευή του Μετρό στο Ριάντ, ο νέος διεθνής αερολιμένας στη Τζέντα, το Oil - to - Chemicals στο Yanbu, συνολικής αξίας 30 δισ. δολαρίων και το έργο "Αl Faisaliya City" στην Μέκκα, συνολικής αξίας 25 δισ. δολαρίων. Συνολικά 2.736 έργα βρίσκονται είτε στο στάδιο της προκήρυξης διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού είτε στο στάδιο υλοποίησής τους στα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ 700 έργα αναμένεται να ξεκινήσουν στο κοντινό μέλλον με προοπτική ολοκλήρωσής τους έως και πριν από το 2022. Εξάλλου, στον αστικό κατασκευαστικό τομέα περιλαμβανόνται έργα συνολικής αξίας 273 δισ. δολαρίων και αφορούν κυρίως κατασκευές μεγάλων οικοδομικών συγκροτημάτων, κατοικιών και χώρων επαγγελματικής στέγης, καθώς και μεγάλα εμπορικά κέντρα. Σημαντική χρηματοδότηση προβλέπεται για χώρους θρησκευτικής λατρείας (το 8% των κονδυλίων), νοσοκομεία και άλλες μονάδες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, σχολεία και άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα, κέντρα ψυχαγωγίας και διασκέδασης.

Τέλος, η συναλική εκτιμώμενη αξία για τα οδικά έργα στη Σαουδική Αραβία ανέρχεται σε 22 δισ. δολάρια, ενώ ο κ. Αλεξιάδης τόνισε ότι για τις αεροπορικές μεταφορές και συγκεκριμένα για το έργο επέκτασης του νέου διεθνούς αεροδρομίου της Τζέντας (King Abdulaziz International Airport), αναμένεται να δαπανηθούν 2 δισ. δολάρια και για την κατασκευή νέου διεθνούς αεροδρομίου της Μέκκας 1 δισ. δολάρια.