ΕΛΛAΔΑ

Η νέα Γ΄ Γενικού Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Παράταση υποβολής αίτησης-δήλωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις  - Κεντρική Εικόνα

Με το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση οι υποψήφιοι θα κάνουν μια πρώτη επιλογή τμημάτων (Α΄ δήλωση), η οποία δεν θα εχει δεσμευτικό χαρακτήρα.

«Η ιδέα βασίζεται στην αντίληψη ότι, αν ένας υποψήφιος έχει αποφασίσει ότι του αρέσει ένα επάγγελμα που προϋποθέτει τμήμα ΑΕΙ που δεν έχει υψηλή ζήτηση, δεν έχει κανένα λόγο να υποστεί όλη τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων», επισημαίνεται από το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΕΘ, με το νέο σύστημα ο μαθητής θα μπορεί να γνωρίζει πολύ νωρίς ότι εξασφάλισε την εισαγωγή του. Αν, ωστόσο, αλλάξει γνώμη και επιθυμεί να επιδιώξει την εισαγωγή του σε πανεπιστημιακό τμήμα που απαιτεί πανελλαδικές (ΤΠΠΕ), τίποτε απολύτως δεν τον εμποδίζει να κάνει κανονικά τη δήλωσή του τον Μάρτιο, να ακυρώσει την Α΄ δήλωση και να διαγωνιστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις. Συνεπώς, η Α΄ δήλωση είναι μια επιπλέον δυνατότητα που δεν δεσμεύει καθόλου τους υποψηφίους.

Αναλυτικά, το σύστημα προβλέπει τα εξής:

1. Μετά το πέρας της προθεσμίας για αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α' δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος.

2. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης» (ΤΕΠ).

3. Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή, εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

4. Λίγες ημέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:

(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,

(2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.

5. Οι μαθητές της κατηγορίας (2), θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη Α' δήλωση δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.

6. Μετά τη λήξη του 1ου τετραμήνου, οι μαθητές της κατηγορίας (1) επιβεβαιώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α' δήλωση. Η επιβεβαίωση αυτή είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στην Α΄ Δήλωση μπορεί:

(α) Να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,

(β) Να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στην Α΄ δήλωση, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την κτήση του απολυτηρίου της Γ΄Λυκείου. Αν για την εισαγωγή στο Τμήμα που επέλεξε προβλέπεται και εξέταση σε ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος θα εξεταστεί στο ειδικό αυτό μάθημα μαζί με τους υποψηφίους που εξετάζονται πανελλαδικά.

«Το πρόβλημα που πάμε να λύσουμε είναι πρώτον, ότι εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά δεν υπάρχει Γ' Λυκείου, ανεξάρτητα από τις εξαιρετικά φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και δεύτερον, υπάρχει ένας θεσμός εκτός του δημόσιου σχολείου που πολλά άτομα στην κοινωνία έχουν συναινέσει ότι είναι ο θεσμός που σε προετοιμάζει για τις εξετάσεις. Αυτό μία Πολιτεία που είναι υπεύθυνη για τη δημόσια εκπαίδευση, δεν μπορεί να το δεχτεί. Άρα προτείνουμε ένα σύστημα που αρχίζει να ανατρέπει αυτή τη λογική». Αυτό δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, σχετικά με το τελικό σχέδιο για τη νέα Γ' Γενικού Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

«Είναι ένα πρώτο βήμα επίλυσης μιας κατάστασης που έχει καθηλώσει την κοινωνία μας και μιας νοοτροπίας που έχει κυριαρχήσει στην κοινωνία μας», πρόσθεσε.

Ο υπουργός τόνισε ότι οι πολλές ώρες μαθημάτων θα δώσουν στους εκπαιδευτικούς την άνεση να συζητούν πράγματα επιπλέον, να κάνουν περισσότερες ασκήσεις και να έχουν λιγότερη πίεση. Ακόμη, επεσήμανε ότι μπορεί, εν τέλει, το απολυτήριο να μη μετράει για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια, ωστόσο θα αναβαθμιστεί.

Κομβικό σημείο, δε, του σχεδίου για τον υπουργό είναι η ελεύθερη πρόσβαση σε ορισμένα τμήματα. «Ο τρόπος εισαγωγής, για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση, δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής χωρίς Πανελλαδικές. Είναι κάτι που δίνει νέες δυνατότητες στην κοινωνία», τόνισε.

Εξάλλου, υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου χαρακτήρισε «δυναμικό» το νέο σύστημα, καθώς τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ) δεν θα είναι τα ίδια κάθε χρονιά, αλλά θα αλλάζουν -και ονομαστικά, αλλά και αριθμητικά-, αφού θα καθορίζονται ανάλογα με τις προτιμήσεις κάθε «φουρνιάς» μαθητών. Πάντως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για το υπουργείο θα θεωρηθεί επιτυχία, εάν του χρόνου, πρώτη χρονιά υλοποίησης του νέου συστήματος, τα ΤΕΠ είναι περισσότερα από το 5% του συνόλου των τμημάτων.

Επιφυλάξεις από την ΟΛΜΕ

Νωρίτερα, σήμερα, ο κ. Γαβρόγλου συναντήθηκε με το ΔΣ της ΟΛΜΕ, προκειμένου να παραδώσει την τελική πρόταση του υπουργείου για τη Γ' Λυκείου και την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Μετά το πέρας της συνάντησης, η ΟΛΜΕ εξέφρασε τις επιφυλάξεις της, δια στόματος του προέδρου του ΔΣ, Νικηφόρου Κωνσταντίνου. Οι επιφυλάξεις αυτές αφορούν κυρίως το νέο χαρακτήρα της Γ' Λυκείου και τις νέες εξετάσεις για το απολυτήριο του λυκείου, οι οποίες θα γίνονται σε ομάδες σχολείων και όχι σε περιφερειακό επίπεδο. «Τίθεται θέμα αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας των θεμάτων», δήλωσε ο κ. Κωνσταντίνου και πρόσθεσε ότι η ΟΛΜΕ διαφωνεί με τον προπαρασκευαστικό χαρακτήρα που δίνεται στην Γ' Λυκείου.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, το σχετικό νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση την ερχόμενη Δευτέρα και υπολογίζεται ότι θα έχει ψηφιστεί από τη Βουλή πριν από το Πάσχα, στις αρχές Απριλίου.