ΠΡΟΣΩΠΑ

Γ. Μουρτζούχος: Το «στυλ Raxevsky», η Ζέτα Μακρυπούλια και το οδυνηρό ναυάγιο

Η Miss Raxevsky και τα... πουλόβερ που ξηλώθηκαν στην ένδυση - Κεντρική Εικόνα

Ένα ακόμα ηχηρό λουκέτο χτύπησε το χώρο της εγχώριας βιομηχανίας ένδυσης με την γνωστοποίηση της πτώχευσης και του κλεισίματος των δεκάδων καταστημάτων της εταιρείας Raxevsky.

Η πορεία της δημοφιλούς φίρμας ξεκίνησε το 1976 ως Helen’s Club ΑΕ με ιδρυτές την Ελένη Raxevsky και τον Γιώργο Μουρτζούχο που στην πορεία, το 1982, μετονομάστηκε σε Raxevsky.

Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι σταθμοί σε αυτή την πορεία και τι οδήγησε στο λουκέτο; 

Όλα ξεκίνησαν το 1976, όταν η Ελένη Raxevsky και ο Γιώργος Μουρτζούχος ιδρύουν την εταιρία με την εμπορική ονομασία Helen’s Club Α.Ε. Από την ίδρυση της εταιρίας, η έμφαση είναι στις εξαγωγές σε χώρες όπως η Γαλλία, Αυστρία, Ολλανδία, Ισπανία και Σουηδία. Η εταιρία εξάγει επίσης στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Το 1982 η εταιρεία παίρνει την στρατηγική απόφαση να επεκταθεί στον χώρο της λιανικής πώλησης με το άνοιγμα 2 καταστημάτων RAXEVSKY στην καρδιά της Αθήνας, στο Κολωνάκι και την Οδό Πατησίων.

Το διάστημα από το 1983 ως το 1990, η εταιρία αναπτύσσεται ανοίγοντας ανοίγοντας 7 νέα καταστήματα στην Αθήνα και την επόμενη δεκαετία η ανάπτυξη συνεχίζεται με καταστήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, τόσο με ιδιόκτητα καταστήματα όσο και με το σύστημα franchise. 

Χρονιά σταθμός ήταν το 1999, όταν η εταιρία έχοντας ως βάση την επιτυχημένη πορεία στην Ελλάδα, αποφασίζει την επέκτασή της στο εξωτερικό. Πρώτος σταθμός η Σόφια της Βουλγαρίας. Ακολουθούν η Γερμανία, η Ρουμανία και η Κύπρος. 

Το 2004, η εταιρία προβάλλεται ως η “Γυναίκα RAXEVSKY”: Η εταιρεία συνδέει το όνομά της και το στυλ των ρούχων της με μια συγκεκριμένη επώνυμη Ελληνίδα που η προσωπικότητά της και το στυλ της ταιριάζουν με την φιλοσοφία της RAXEVSKY. Η διαφημιστική καμπάνια της κάθε σαιζόν ακολουθεί το concept: “Η μόδα είναι ένα ταξίδι κάθε collection…και ένας νέος προορισμός” φωτογραφίζοντας την κάθε collection σε διαφορετικούς πολιτισμούς και φυσικές ομορφιές ανά τον κόσμο που ταιριάζουν στο ιδιαίτερο στυλ της κάθε σεζόν.

Δύο χρόνια αργότερα, το 2006, η εταιρία ξεκινάει συνεργασία με την “ Γυναίκα RAXEVSKY” – Ζέτα Μακρυπούλια. Ταυτόχρονα αλλάζει και ανανεώνει την εικόνα της. Η Γυναίκα RAXEVSKY είναι μοντέρνα, έχει προσωπικότητα, είναι ανεξάρτητη, πιστεύει σε βασικές αξίες, ακολουθεί τις διεθνής τάσεις της μόδας αλλά τις θέλει προσαρμοσμένες στο δικό της στυλ, εκτιμά την ποιότητα αλλά την θέλει σε λογική τιμή, της αρέσει να είναι καλοντυμένη όλες τις ώρες. 

Έως σήμερα, λειτουργούσαν 30 καταστήματα Raxevsky στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και απασχολούνταν 140 εργαζόμενοι σε Ελλάδα και Ευρώπη. 

Ωστόσο, μετά την κατάρρευση των προσπαθειών της εταιρείας να έλθει σε συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες για την υπαγωγή της στο άρθρο 106Β του πτωχευτικού κώδικα, η επιχείρηση προχώρησε στην απόλυση και των τελευταίων 100 εργαζομένων της, οι οποίοι, εκτός των άλλων, δεν έλαβαν τις νόμιμες αποζημιώσεις τους. Είχε προηγηθεί η απόλυση 75 ακόμα ατόμων πριν από τρία χρόνια.

Image result for γιωργος μουρτζουχος

Οι προσπάθειες του Γ. Μουρτζουχου

Ο επικεφαλής της Raxevsky, τα τελευταία χρόνια, Γ.Μουρτζούχος έψαχνε να βρει το «μίτο της Αριάδνης» στα προβλήματα ρευστότητας για να αποφύγει το λουκέτο. Οι στάσεις εργασίας, οι  επισχέσεις, οι απολύσεις και τα δεκάδες λουκέτα δεν άφηναν περιθώρια για τα «πολυτελή» projects του παρελθόντος.

Τα προβλήματα για την Raxevsky ξεκίνησαν από το 2011, οπότε και άρχισε να εμφανίζει ζημιογόνες χρήσεις και διόγκωση των υποχρεώσεων της. Συγκεκριμένα, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της στις τράπεζες από 10 εκατ. ευρώ το 2011 ξεπέρασαν τα 15 εκατ. ευρώ έως το 2016, ενώ ο κύκλος εργασιών από 21,3 εκατ. ευρώ το 2011 έφτασε κοντά στα 3 εκατ. ευρώ το 2016. Τότε ήταν που το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών εκδίκασε την αίτηση για υπαγωγή σε διαδικασίας εξυγίανσης και δέχθηκε τη συμφωνία της εταιρίας με τις πιστώτριες τράπεζες, την οποία και επικύρωσε. Η εταιρία στη συνέχεια έλαβε ενδιάμεση χρηματοδότηση της τάξης των 2 εκατ. ευρώ και κλήθηκε να εφαρμόσει σχέδιο αναδιοργάνωσης το οποίο ωστόσο δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Από το 2016, ο ιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της γνωστής φίρμας, αφού είχε προχωρήσει σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα περικοπής λειτουργικών εξόδων, αναζήτησε το «φιλί της ζωής» από τις πιστώτριες τράπεζες για να συνεχίσει την λειτουργία της η εταιρία και να μην ζήσουν οι εργαζόμενοι τον εφιάλτη της ανεργίας. Ωστοσο όλη  αυτή η προσπάθεια, όπως αποδείχτηκε, δεν ήταν ικανή να πείσει τις τράπεζες να δώσουν νέα παράταση ζωής στην εταιρεία, δεν ενέκριναν την υπαγωγή της στο άρθρο 106Β του πτωχευτικού κώδικα.και έτσι οδηγηθήκαμε στο λουκέτο.