ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Δέκα πράγματα που δεν γνωρίζατε για το Yugo, αλλά δεν έχετε ποιόν να ρωτήσετε

Δέκα πράγματα που δεν γνωρίζατε για το Yugo, αλλά δεν έχετε ποιόν να ρωτήσετε - Κεντρική Εικόνα

Το Yugo είναι το πιο γνωστό μοντέλο της εταιρείας Zastava, το οποίο παρήχθη για 28 ολόκληρα χρόνια και παρότι δέχθηκε μεγάλη κριτική για την ποιότητά του, την ασφάλεια, την αξιοπιστία κ.λπ., απέκτησε πολλούς οπαδούς τόσο στην Ευρώπη, όσο και στη χώρα μας.

Σας παρουσιάζουμε τα 10 αξιοσημείωτα στοιχεία του αυτοκινήτου:

1. Αρχικό όνομα

Το πρώτο όνομα του μικρού και οικονομικού αυτοκινήτου της Zastava δεν ήταν Yugo, αλλά Zastava 102, ώστε να είναι σύμφωνο με την ονοματολογία της γιουγκοσλαβικής εταιρείας στα τέλη της δεκαετίας του ’80.

2. Από που προήλθε το όνομα Yugo

Αντί για το 102, η Zastava αποφάσισε τελικά να ονομάσει το αυτοκίνητό της «Yugo», όχι όπως οι περισσότεροι πιστεύουν από το «Yugoslavia», αλλά από τον άνεμο Jugo, όπως ονομάζεται στην Κροατία ο σφοδρός Νοτιοανατολικός άνεμος Σιρόκκος που πνέει στην Αδριατική. Μάλιστα, για λίγο διάστημα το Yugo ονομαζόταν Jugo, όμως τελικά λόγω και του γεγονότος ότι εξαγόταν σε διάφορες χώρες (πάνω από 70!), υιοθετήθηκε το πιο «εύπεπτο» Yugo.

3. Σχεδιάστηκε στην Ιταλία

Το Yugo είναι προϊόν του σχεδιαστικού κέντρου της Fiat στο Torino λόγω της συνεργασίας που είχε η Zastava με την ιταλική φίρμα, και δημιουργήθηκε το 1978. Βασίστηκε πάνω στο γνωστό μας Fiat 127, έχοντας όμως λίγο πιο μικρό μεταξόνιο.

4. Πότε ξεκίνησε η παραγωγή του

Το Yugo ξεκίνησε την παραγωγή του στις 28 Νοεμβρίου του 1980, ώστε το πρώτο αυτοκίνητο να είναι έτοιμο στις 29 Νοεμβρίου του ίδιου έτους, που ήταν και η εθνική εορτή της Γιουγκοσλαβίας.

5. Το Yugo στην Αμερική

Ναι, εκτός από την Ευρώπη το Yugo εισήχθη και στις Η.Π.Α., από τον γνωστό Malcolm Briklin, ο οποίος εκτός των άλλων ήταν και ο πρώτος εισαγωγέας της Subaru στη χώρα. Συνολικά το διάστημα 1985-1992 που πωλήθηκε εκεί, το Yugo σημείωσε 141.651 πωλήσεις.

6. Κριτική στις Η.Π.Α.

Το Yugo στις Η.Π.Α. δέχθηκε σκληρή κριτική από μερίδα των πολιτικών φορέων του τόπου, ως μια προσπάθεια εισόδου του κομμουνισμού στη χώρα. Παράλληλα λόγω της χαμηλής του τιμής (κόστιζε μόνο 3.990 δολάρια) θεωρήθηκε ως ένα αυτοκινητικό «σκουπίδι».

7. Το αυτοκίνητο του Πρέσβη

Ο Πρέσβης της Η.Π.Α. στη Γιουγκοσλαβία, John Douglas Skenlan, το καλοκαίρι του 1980 και πριν το ξεκίνημα της μαζικής παραγωγής του Yugo, ταξίδεψε με το αυτοκίνητο από το Βελιγράδι στο Νότο της χώρας έχοντας στο καπό του τις αμερικάνικες σημαίες, θέλοντας να δείξει τη στήριξη της χώρας του στην προσπάθεια της Zastava.

8. Επίδοση στα crash test

Στα crash test της εποχής στις Η.Π.Α. το Yugo τα πήγε καλύτερα από το αναμενόμενο. Μάλιστα, στο τεστ πρόσκρουσης που έγινε με 35 μίλια/ώρα, το Yugo ξεπέρασε το Saab 900 στην κατηγορία της προστασίας των επιβατών του, αλλά και το Subaru GL (Leone) στην προστασία του οδηγού.

9. Δύο Yugo δώρο στον Τίτο

Λίγο πριν το θάνατό του το 1980, η Zastava δώρισε στον Τίτο δύο πρωτότυπα Yugo. Κανείς δεν έμαθε έκτοτε τι απέγιναν αυτά τα αυτοκίνητα.

10. Innocenti Koral

Από το 1991 μέχρι το 1993 το Yugo πωλήθηκε στην Ιταλία από την Innocenti με την ονομασία Innocenti Koral. Ο νόμος που απαγόρευε την πώληση μη καταλυτικών αυτοκινήτων που μπήκε σε ισχύ το 1993, έβαλε τέλος στη διάθεση του Yugo στην Ιταλία.

Το Yugo συνέχισε την κατασκευή του για τρεις δεκαετίες και σταμάτησε να παράγεται στις 11 Νοεμβρίου του 2008, όταν και η Zastava σταμάτησε γενικά την παραγωγή οχημάτων και κήρυξε πτώχευση. Συνολικά, υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκαν 794.428 Yugo από τον Νοέμβριο του 1980 μέχρι και τον Νοέμβριο του 2008.

ΠΗΓΗ: newsauto.gr