ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ένας στους δύο δεν πρόκειται να ψωνίσει στην επόμενη ελληνική Black Friday

Ένας στους δύο δεν πρόκειται να ψωνίσει στην επόμενη ελληνική Black Friday - Κεντρική Εικόνα

Δεν σκοπεύει να αγοράσει προϊόντα την επόμενη χρονιά που θα πραγματοποιηθεί Black Friday στην Ελλάδα δήλωσε το 48% όσων συμμετείχαν  σε έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ Marlab του Πανεπιστημίου Μακεδονία, αποδεικνύοντας ότι η περίφημη «γιορτή του εμπορίου» πιθανώς και να... κάηκε στην ελληνική πραγματικότητα, τουλάχιστον όπως υλοποιήθηκε ως σήμερα από τον επιχειρηματικό κόσμο του λιανεμπορίου. Από την άλλη, υψηλό είναι το ποσοστό, 36%, όσων απάντησαν, ότι δεν γνωρίζει ακόμη τι θα κάνει.

Σε ό,τι αφορά την αγοραστική συμπεριφορά κατά τη διάρκεια της φετινής Black Friday, μόλις 3 στους 10 καταναλωτές, που συμμετείχαν στην έρευνα, ανέφερε πως πραγματοποίησε αγορές τη Black Friday. Κάτι που επιβεβαιώνεται εμμέσως πλην σαφώς και από την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Νοέμβριο. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο σημείωσε περαιτέρω πτώση τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβριο, φθάνοντας στις 104,6 (από 107,7) μονάδες.

Την ίδια ώρα υποχώρησε στο 44% (από 48%) το ποσοστό των επιχειρήσεων που δήλωσε αυξημένες πωλήσεις, ενώ ποσοστό 31% που ανέφερε πτώση πωλήσεων. Η αρνητική αυτή εξέλιξη συνεπικουρείται και από τη διόγκωση των αποθεμάτων (+5 από -1 μόν.), ενώ στις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο καταγράφεται σταθερότητα (στις +26 μόν. το σχετικό ισοζύγιο).

Στους επιμέρους κλάδους του λιανικού εμπορίου οι επιχειρηματικές προσδοκίες στα Πολυκαταστήματα βελτιώθηκαν μεν τον Νοέμβριο, -σ.σ. ο δείκτης κινήθηκε στις 98 (από 94,3) μονάδες-, ωστόσο από τα επιμέρους στοιχεία προκύπτει πως ο θετικός δείκτης τρεχουσών πωλήσεων έχασε σημαντικό έδαφος (στις +23 από +40 μόν. το σχετικό ισοζύγιο), αν και οι προβλέψεις για τις πωλήσεις της επόμενης περιόδου βελτιώνονται (+21 από +15 μον. το ισοζύγιο) κάτι που οφείλεται εν πολλοίς στις γιορτές των Χριστουγέννων και στις χειμερινές εκπτώσεις που έπονται.

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα Τρόφιμα – Ποτά – Καπνός μειώθηκε τον Νοέμβριο στις 83,1 (από 91,2) μονάδες. Οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις αμβλύνονται, με το σχετικό δείκτη των -18 μονάδων να κερδίζει 12 μονάδες, ενώ αντίθετα οι αισιόδοξες προβλέψεις για τις πωλήσεις της επόμενης περιόδου περιορίζονται στις +4 από +32 μονάδες στο σχετικό ισοζύγιο. Στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα, ο αντίστοιχος δείκτης υποδηλώνει κλιμάκωσή τους (+2 από -11 μον.), ενώ αποδυναμώνονται οι παραγγελίες προς προμηθευτές (+25 από +38 μον.).

Στον κλάδο Υφάσματα – Ένδυση – Υπόδηση, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών κινήθηκε ανοδικά φθάνοντας στις 89,1 (από 78,5) μονάδες, ωστόσο επιδεινώθηκαν αισθητά οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις (-44 από -30 μον.).

Τέλος οριακή πτώση κατέγραψαν τον Νοέμβριο οι επιχειρηματικές προσδοκίες στα Είδη Οικιακού Εξοπλισμού, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις 89,2 (από 90,6) μονάδες, χαμηλότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (105,9 μον.). Το ισοζύγιο για τις τρέχουσες πωλήσεις βελτιώθηκε (στις -9 από -18 μον.), ενώ οι προβλέψεις για τις πωλήσεις της επόμενης περιόδου αποκλιμακώθηκαν (στις +5 από +15 μον.).